De unge er det nye. De er de nye storforbrugere, de nye vælgere og i det hele taget dem, reklamebureauerne gerne vil have fat på. Det er dog ikke altid, de voksne reklamefolk har helt fat i, hvordan man når ud til den eftertragtede målgruppe. Se selv:
Mælk er nice
Her er det ikke svært at se, hvem målgruppen er, og der er heller ingen tvivl om, at bagmændene bag denne mælkekarton er vel på den anden side af de 30 år. Til gengæld indeholder den alt, hvad de unge kan lide: Skateboard og slagord.
Intet valg uden en god rap. Det kunne fx være denne, hvor den radikale Liv Holms fortræffeligheder bliver rappet ud til de unge vælgere, mens hovedpersonen selv går rundt foran lidt graffiti og kaster rundt med lidt basketbolde. Videoen kan ikke have virket, for Liv Holm blev ikke genvalgt til Folketinget.
Ærgerlige reklamekampagner
Et eller andet sted, har et reklamebureau fundet ud af, at der er noget, der hedder en 'photobomb'. Det går ud på, at nogen stikker hovedet ind i dit kameras synsvinkel, mens du tager en selfie, og det er meget populært. Derfor er det blevet twistet og drejet for at kunne sælge sodavand.
Ved valget tidligere på året skulle 252.787 nye vælgere sætte kryds for første gang, så det var naturligvis en målgruppe, politikerne gerne ville ud til. Blandt rapperne var Lars Løkke og Kristian Thulesen-Dahl, men værst var det, da Astrid Kragh rimede 'nulvækst ' på 'nul sex'.
#avis
Den danske krone var under angreb fra udenlandske spekulanter tidligere på året, og det gav selvfølgelig en del til avisernes spalter. Den åbenlyse udfordring var selvfølgelig bare, hvordan man solgte den slags til de unge.
Politikere igen, igen og igen
Hvem af os husker ikke Sydfyn Style? I et forsøg på at ændre Sydfyns image til noget mere hipt, ungt og innovativt, lavede fire borgmestre en video, hvor de dansede Gangnam Style og sang om Sydfyn. Ophavsrettighedshaverne krævede videoen fjernet fra nettet, men da var den allerede gået viral og var blevet set over 50.000 gange.
Dette billede taler for sig selv: Fist bumbs, skateboarding, hættetrøjer, hashtags og EU.
Bliv omdeler
Hvordan får man unge til at tage et af landets mest utaknemmelige job? Hvad med noget med en grøn abe, en dame uddannet på RUC, skjult kamera og masser af #awkwardness