Her er reklamen for Vesterbro-hotellet, der får hipsterhadet til at blusse

Her er reklamen for Vesterbro-hotellet, der får hipsterhadet til at blusse
Offentliggjort

Folk havde svært ved at tro deres egne øjne, da en videoreklame for et nyt hotel på Vesterbro tidligere i denne uge landede på Youtube.

Videoen præsenterer Urban House, et helt nyt hotelkoncept, der under ét tag på hjørnet af Colbjørnsensgade og Istedgade kommer til at blande både hostel- og hoteldrift med egen cafe, scene cykelbiks, game rooms og tatovør.

Stillbillede fra reklamevideoen.

Man kunne tro, at stedet, der kommer til at have 950 sengepladser fordelt på både delte sovesale og regulære hotelværelser, er som skræddersyet til det turistsegment, der i forvejen opsøger Vesterbro.

LÆS OGSÅ: 150 ting man burde gøre noget mere

Men mange danskere syntes alligevel, at reklamevideoen, smurte lige tykt nok på i forsøget på fremstille bydelen som et hipsterparadis, hvor solen altid skinner, fyrbøderhuerne altid sidder godt, og tatoveringerne altid kigger klædeligt frem under det oprullede ærme.

Videoen har fremprovokeret masser af kommentarer, for eksempel denne her i det ledsagende spor på YouTube:

”Denne video er lige oven over Klovn-filmen og Lars Løkkes klimatopmøde det mest tåkrummende pinlige.”

Eller:

”Stop. Mine øjne bløder.”

Også på Facebook blev videoen hurtigt en del af ugens underholdning.

Nogle håbede, at videoen var lavet for sjov – og morede sig rent faktisk:

Andre mente, at var videoen et sandfærdigt billede på Vesterbro, så var det høje tid at komme væk:

Thomas Bagger, der er idemand bag Urban House og kommer til at fungere som manager, når det åbner i marts 2015, siger til euroman.dk:

”Det er meget sjovt, at vi selv intet sted i vores markedsføring har brugt ordet hipster. Jeg synes, vi har ramt Vesterbro meget godt, Vi har ikke brugt skuespillere eller selektivt valgt at filme en vis type mennesker eller steder - jeg synes, vi kommer hele vejen rundt.”

Så hvis folk føler sig stødt, så er det fordi, de ikke bryder sig om den måde, de selv tager sig ud?

”Den er svær at svare på. Jeg tror, hvis vi havde været en lille ølbar, så ville folk ikke have givet det meget opmærksomhed, men når man kommer som et stort hotel, der laver noget meget anderledes og flabet for at markedsføre sig, så føler folk nærmest, man tramper på deres stolthed, og det er jo ikke vores intention."

Kan du forstå, hvis folk føler, at deres bydel bliver fremstillet lidt stereotypt?

”Ja, det kan jeg godt. Hvor meget man end prøver, så er det umuligt at please alle."

Euroman.dk har fået Henrik Byager, der er ekspert i strategisk rådgivning og livsstil, til at vurdere filmen som et stykke kommunikation. Han synes, den er lidt komisk:

"Ser man den uden lyd, er den faktisk ikke så slem. Billederne er flotte nok. Det er speaken, der er lammende overgjort. Man skulle tro, det var traileren til en Steven Spielberg-film. Messende og fuld af patos."

Han mener, at det er tydeligt, at filmen forsøger at gøre Vesterbro til en pendant til Brooklyn, som han mener, der ikke nødvendigvis hver dag og hver time er dækning for i København V.

"Og så undrer det mig, at hvis man gerne vil portrættere Vesterbro, så vælger man en tone, der er alt andet end vesterbrosk. Den er slet ikke casual, ung, mangfoldig eller multikulturel, men bare meget traditionel," siger Henrik Byager.

Urban House-manager Thomas Bagger tror ikke, at lanceringsvideoen har været et fejltrin.

"Jeg lever selv efter reglen, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale. Hvis man kan få så mange mennesker til at se og kommentere på en film, så er man lykkedes med noget. Det er stadig det vigtigste for mig, at der er en overvældende god respons fra vores samarbejdspartnere på Vesterbro.” siger Thomas Bagger, der fortæller, at Urban House blandt andet kommer til at samarbejde med spillestedet Vega og bryggeriet Mikkeller.

”De siger, at de har manglet et sted, hvor de gerne ville sende deres gæster hen, og er glade for, at de får det nu.”

Desuden siger manageren, at filmen jo ikke så meget er møntet på Vesterbros beboere, men først og fremmest på unge udenlandske turister.

I forhold til målgruppen siger kommunikationsekspert Henrik Byager:

"Til et internationalt publikum bliver der i hvert fald etableret nogle forventninger, som man må håbe, at hotellet kan indfri på sine egne og bydelens vegne."

LÆS OGSÅ: Australsk mand parodierer kvinders billeder på Tinder

LÆS OGSÅ: Zach Galifianakis møder Brad Pitt