Sådan brillerer du til jobsamtalen

Sådan brillerer du til jobsamtalen
Offentliggjort

Vi har tidligere skrevet om, hvordan du laver det bedste CV, og hvordan du skal skrive din ansøgning. Nu er turen kommet til jobsamtalen. Her guider en række HR-chefer i landets mest populære virksomheder til, hvordan du kan tale dig til et forspring.

Faktisk starter jobsamtalen, allerede inden du sætter dig i mødelokalet over for din måske kommende chef. Det fremhæver Mette Nørr Ganzhorn, chef for talent attraction og development hos Novo Nordisk.

”Vi vurderer dig, fra det sekund du træder ind ad døren. Er du betænksom og skænker mig en kop kaffe, når du selv tager? Smilet, håndtrykket og den positive indstilling. At vise en helt naturlig interesse er også godt. Du bemærker kaffekopperne, udsigten og er interesseret i vores personer. Alt tæller.”

”En god samtale, er kendetegnet ved, at du også stiller spørgsmål, som du måske har forberedt hjemmefra. Jobopslaget er sjældent komplet, så ting som budgettet og afdelingens størrelse er oplagt. Og husk, at du også skal synes, at afdelingen er fed, at chefen er fed,” fortæller Carlsberg Danmarks HR-direktør Nicolai Raimund Jensen.

Stine Krogh Danielsen, senior rekrutteringskonsulent hos Arla, kommer med en lignende betragtning.

”Vi skal finde ud af, om kandidaten er interessant for os, men mindst lige så vigtigt skal kandidaten finde ud af, om vi er interessante for ham. Ellers bliver det et ulykkeligt samarbejde, og det er værre end ikke at få jobbet. Spørg helt specifikt efter arbejdsopgaverne, hvordan en arbejdsdag forløber, og hvilke helt konkrete succeskriterier, der er for jobbet. Vid, hvad der er vigtigt for dig,”

”En god øvelse er at forestille sig, at du får to minutter til at fortælle om dig selv. Hvad vil du fortælle, hvordan vil du fremstå? Hvis du får mig til at grine, er du langt, for så vil jeg glæde mig til, at du starter,” siger Mette Nørr Ganzhorn, chef for Talent Attraction and Development hos Novo Nordisk.

Personen, som overvejer at ansætte dig, vil altid spørge ind til dine svagheder. Her skal du aldrig påstå ikke at have nogen – særligt hvis du gerne vil forfremmes en dag.

”Ingen kan det hele, når de kommer til os. Det er klart. Så jeg vil gerne vide, hvordan vil du håndtere de uforudsete ufordringer, der vil opstå. Det viser også, om du kan få en større rolle senere. De gode samtaler er dem, hvor ansøgeren er super ærlig, kan anskueliggøre hvad de kan og kan reflektere over sig selv. De ved, hvad de er gode til, og de ved, hvordan de skal arbejde med deres svagheder,” fortæller Karina Tewes, HR-chef for Mærsks hovedkvarter.

Også hos Microsoft påpeger recruiter Susie Sandberg, at du skal kunne sætte ord på dine svagheder.

”Jeg spørger altid ind til, hvad folk ikke er gode til. Den er der mange, som ikke kan svare på. Så reflekter over det på både det personlige og professionelle plan. Hvis du slet ikke kan svare, så siger det noget om din selvindsigt. Og selvindsigt betyder noget for dit udviklingspotentiale og samarbejdsevner,” fortæller recruiteren. I øvrigt kan du se, hvordan Susie Sandbergs eget CV er bygget op her.

Hos Carlsberg har Nicolai Raimund Jensen et konkret eksempel på, hvordan dine signaler kan være afgørende for dine chancer.

”På et tidspunkt skulle HR-chefen og jeg ansætte en ny receptionist. Det er længe siden, og dengang var der ikke så mange der brugte billeder. Til samtalen dukker en 35-årig kvinde op, og hun ser ud, som om hun skal til nytårsfest. Lidt for høje hæle, kjolen er kort og brysterne er skubbet lidt for højt op. Vi starter samtalen, men det visuelle blev ved med at drille. Vi sendte hende hjem uden jobbet. Derefter gik vi op i receptionen og forhørte os. Det viste sig, at ansøgeren havde ejet receptionen. Hun havde rettet på blomsterne, papirerne, sat folderne på plads og lagt aviserne pænt. Så jeg ringede og sagde, at jeg troede, vi havde taget fejl, og om ikke hun ville komme ind igen. Denne gang skulle bare tage det tøj på, hun også gik i derhjemme. Og nu havde hun også set, at vi var afslappet klædt. Hun ramte det, vi gerne ville have, og hun var ansat i seks år. Selv om man prøver at lade være med at lade sig påvirke, så kan sådan noget som påklædning altså have betydning.”

”Det hjælper ikke at fortælle alt det, du ikke kan eller ikke vil. Eller hvis du fortæller om alt det, du kræver. Det skaber en boksekamp mellem os, som ikke er særlig rar. Du må gerne stille krav, men det handler, om måden du gør det på,” siger Novo Nordisks Mette Nørr Ganzhorn.

Heldigvis har Ganzhorn også et godt eksempel på, hvordan du skal præsentere dine krav.

”Sig aldrig, ’I skal bare vide, at jeg nægter…’ Du gør os til modstandere. Sig hellere ’jeg har brug for tre måneder til at gøre min uddannelse færdig, og jeg håber, at vi kan finde ud af det sammen.” Det handler om indstilling. Det giver mig lyst til, at få det til at lykkes.”

Hvis du virkelig vil score point hos rekrutteringsfolkene, skal du sætte dig ind i virksomhedernes værdisæt.

”Alle vores recruitere spejler sig i vores værdisæt og ansætter folk, som er i overensstemmelse med det værdisæt. Én af vores værdier er ydmyghed, så hvis du oversælger dig selv, vil det ligge i baghovedet,” fortæller Karina Tewes fra Mærks hovedkvarter og fortsætter:

”Vi har et internationalt mind set. På vores hovedkontor har vi 70 forskellige nationaliteter, så hvis du vil være en del af vores virksomhed, så skal du være åben og inkluderende – og det må man gerne vise under samtalen. også selv om du blot har været et år i Frankrig.”

Ud over virksomhedens overordnede værdier, skal du også opsøge viden om virksomheden på nettet og i dit netværk. Det påpeger HR Business Partner, Anders Kruse Olesen fra Rambøll.

”Jeg husker klart en samtale, der gav jobbet. Ansøgeren havde allerede reflekteret over, hvordan en procedure i hans kommende afdeling kunne ændres, og dermed løse et problem. Han var allerede mentalt inde i jobbet,” forklarer Olesen.

Olesen har desuden understreget, at han også pløjer nettet igennem, når han overvejer en ny

kandidat. Derfor får du et her par råd til, hvordan du kan forbedre dine jobchancer på de sociale medier.

”Jeg vil allerhelst ansætte dem, som ikke søger væk fra noget, men hen til noget. At du søger jobbet, fordi du gerne vil udvikle dig eller have nye udfordringer. Mine alarmklokker ringer desuden, hvis du fortæller, at du gentagne gange har haft clashes med forskellige chefer. Det skal i hvert fald undersøges, for det kan jo godt hænge sammen med miljøet,” siger recruiter Susie Sandberg fra Microsoft.