Psykolog: "Det digitale er en fedt- og sukkerholdig burger, hvor face-to-face-snakken er en selleristang"

Psykolog: 'Det digitale er en fedt- og sukkerholdig burger, hvor face-to-face-snakken er en selleristang'
Offentliggjort

I en ny bog undersøger forskningspsykolog Morten Munthe Fenger det moderne

menneskes forhold til smartphones og sociale medier. Det handler om digitalt

skabte depressioner og ensomhed, så læg lige telefonen væk et øjeblik.

”Af samme grund som fastfood er så populært: Vores belønningssystem i hjernen er 20 mio. år gammelt. Det er lavet til at leve på savannen, hvor sukker og fedt næsten ikke er til at komme i nærheden af, så når du nemt kan komme til det, kan du næsten ikke lade være med at spise det.

På samme måde er hjernen skabt til at være nysgerrig. I den moderne verden er der alt for gode muligheder for at udforske, og derfor bliver man stresset og overstimuleret af alle mulighederne på en smartphone. De fleste ting er ligegyldige. At du kan se, hvad dine bekendtskaber laver, nyheder, der ikke berører dig osv., har ikke noget med din nære verden at gøre, men du undersøger det alligevel.”

”De sociale medier har eksisteret i få år, men er hurtigt blevet eksperter i at spille på dine instinkter. De fleste Facebookbrugere tror, at Facebook er lavet for deres skyld, og at de får adgang til Facebook gratis.

Men Facebook lever af at sælge reklamer, og de enkelte brugere er i virkeligheden produktet, der bliver solgt til annoncører. Når jeg fx skriver noget med angst på Google, kommer der reklamer på alle sociale medier for angst-medicin. Man sælger sin bevidsthed for et slags fix, nemlig et virtuelt kick.”

”Institut for Lykkeforskning lavede for et halvt år siden en undersøgelse, hvor en gruppe mennesker loggede af Facebook i en uge. Man fandt ud af, at de efter bare én uge var mindre stressede, ulykkelige og ensomme. Det kan godt være, du føler, at du gør noget for at være social, når du er på nettet, men du bliver kun lykkeligere af at være sammen med dine venner i virkeligheden.”

”Når nogen kan finde på at tage telefonen frem midt under en samtale med en anden person, er det, fordi belønningen fra online-kommunikation er meget mere koncentreret end i den virkelige verden.

Det digitale er en fedt- og sukkerholdig burger, hvor face-to-face-snakken er en selleristang. Vores hjerne forstår kun socialt samvær som at sidde over for hinanden, derfor er der ikke ’næring’ i online-kommunikation.”

”For to år siden var ’Ice Bucket Challenge’ et viralt fænomen (en person hælder en spand isvand ud over sig selv for at sætte fokus på nervesygdommen ALS, red.). Samtidig blev en sort mand skudt af politiet i USA, men den sprængfarlige nyhed blev på Facebook-brugernes nyhedsvæg fuldstændig overdøvet af kendte som ukendte mennesker, der hældte isvand ud over sig selv.

Facebook er jo ikke interesseret i politisk opstand. De vil bare beholde status quo og tjene penge, så deres algoritmer gør, at vrede kommentarer ikke vejer så tungt som likes. Derfor blev vrede protester ikke vist lige så ofte som videoerne.”

Forskningspsykolog.

Har skrevet en række artikler i fagblade for psykologer, som har startet en debat om vores mentale sundhed i et liv med øget digitalt samvær, og deltog desuden i TV 2-dokumentaren ’Når mobilen tager magten’.

Bogen ’Når mobilen tager magten’ er udkommet på Informations Forlag.