H&M - High street-mode fra Sverige

Lavprismode af høj kvalitet

Der er sket meget, siden H&M startede med at sælge dametøj i en lille svensk by for lidt over 70 år siden. I dag er den svenske tøjgigant den 55. mest indbringende detailkæde i verden og råder over knap 4800 butikker på verdensplan. 

Hos Euroman følger vi H&M på tæt hold. Vi går tøjkædens mest lovende tøjkollektioner efter i sømmene og udvælger de bedste klæder fra samarbejdet med prominente gæstedesignere som David Beckham og The Weekend.

H&M – historien bag det svenske tøjimperium

“Vi vinder ikke folks loyalitet ved at være først. Vi vinder den ved at være bedst”, har direktøren for H&M, Stefan Persson, engang udtrykt det. Og den svenske butikskæde har i den grad mange loyale kunder. I hvert fald kan H&M bryste sig af at være en af klodens største tøjkæder – og den 55. mest indbringende detailkæde i verden. Alene i Danmark fik H&M et overskud på 127 millioner kroner i 2017, hvilket var 37 millioner kroner mere end

året før. Og direktør Stefan Persson skal heller ikke bekymre sig om at fylde tøjskabet ud lige foreløbgt. Ifølge Forbes er han god for 125 milliarder kroner. Det gør Stefan Persson til den rigeste i Sverige og sikrer ham en plads som nummer 43 på listen over verdens rigeste milliardærer.

Men H&M har ikke altid været et verdensomspændende tøjimperium. I 1946 eksisterede der kun én H&M-butik i hele verden. Den lå i byen Västerås i Sverige og gik dengang under navnet Hennes. Grundlæggeren af butikken var Erling Persson, som var blevet inspireret af at sælge lavprismode til detailhandelen efter en tur til USA. I starten solgte H&M kun damebeklædning, men da Erling Persson købte jagtbutikken Mauritz Widforss og overtog et herretøjslager sammen med forretningen, udvidde han sortimentet i H&M til også at tælle herre- og børnetøj.

I 1968 ændrede koncernen navnet til Hennes & Mauritz og åbnede to butikker i henholdsvis Norge og Danmark. I 1980’erne og 1990’erne gik Erling Persson efter verdensherredømmet, da han åbnede butikker uden for Skandinavien i lande som Tyskland, Holland, Belgien, Østrig og Frankrig. I dag findes der knap 4800 H&M-butikker spredt over hele verden fra USA til Kina, men skibet styres ikke længere af grundlæggeren Erling Persson, der døde i 2002, 85 år gammel.

I dag er det sønnike Stefan Persson, som sidder bag roret, og det har ikke foregået uden bølgegang. I 2018 afslørede Sveriges svar på Danmarks Radio, SVT, at H&M betaler deres syersker i Etiopien en dagsløn på knap 8 danske kroner om dagen uden løn under ferie og sygdom. Og tidligere samme år røg tøjkæden ud i massiv modvind, da de lod et sort barn reklamere for deres nye børnekollektion iført en hættetrøje med teksten 'Coolest monkey in the jungle'. Tøjkæden blev anklaget for racisme og musikeren The Weekend blev så stødt af reklamen, at han droppede sit samarbejde med H&M.

Sports- og filmstjerner flokkes om H&M

I 2004 indledte H&M deres første gæstedesignersamarbejde med modeskaberen Karl Lagerfeld. Siden er samarbejdet fulgt op med en lang række af tidens største designere, og generelt er den svenske tøjkæde ikke bleg for at sætte de helt store kanoner i stilling, når tøjet skal sælges.

I 2017 hyrede H&M den amerikanske instruktør Wes Anderson til at lave en kampagne til julesalget med Oscar-vinderen Adrian Brody i hovedrollen, og tre gange har tøjfirmaet slået sig sammen med tidligere fodboldspiller og nuværende stilikon David Beckham. Samarbejdet fandt senest sted i 2016, hvor David Beckham udvalgte sine favortitter i H&M-kollektionen ‘Modern Essentials’. Euroman følger de spændende gæstedesignersamarbejder tæt og nedenfor kan du gå på opdagelse i nogle af vores favoritter.