Supreme – Streetwear i særklasse
I 1994 blev Supreme stiftet af James Jebbia i New York. Dengang var visionen at skabe tøj, sko og tilbehør til skatere, men blev hurtigt også adopteret af hiphop og rock-kulturen. Men brandet har været på en rejse, som ikke var til at forudse.
Supreme er nemlig blevet det måske mest eftertragtede streetwear-brand i verden, og det har med årene fået både fans og ’haters’ til at stå i kø for at dele deres meninger om netop Supreme.
Her på siden finder du seneste nyheder og artikler om Supreme.
Fra undergrund til haute couture-hype
Da Supreme lagde fra land som brand var det med et helt specifikt publikum for øje. Stifteren James Jebbia ville nemlig åbne en butik, der henvendte sig til særligt skatere og de subkulturer, der befandt sig i den nærliggende familie. Netop det segment var alt andet end fremmed for Jebbia, som først åbnede butikken Union NYC i 1989 og dernæst Stussy NYC i 1991, inden han præsenterede den første Supreme-butik på Lafayette Street i New York i 1994.
Her kunne man købe tøj, sko og tilbehør fra kendte skateboard-brands, herunder Supremes eget, men det var indretningen, der afslørede, at butikken var henvendt til skatere. Alle varerne var gemt ud til siderne af butikken, så kunderne kunne rulle komfortabelt ind i butikken og kigge på tøj uden at stå af skateboardet.
Det er nok ikke overraskende, at Supreme var forbeholdt undergrunden i starten, eftersom det var kendt som et skater-mærke, men da modeverdenen først fik øjnene op for mærket med det efterhånden ikoniske box-logo, tog det fart.
Det gik hurtigt fra et autentisk undergrundsmærke til den ukronede konge af streetwear, og det skyldes for så vidt ikke tunge investeringer i markedsføring eller lignende – tværtimod. Supreme har alle dage levet af hype, og den kom ganske naturligt som følge af de relativt små produktioner af hver style i kollektionerne. I sin tid forklarede James Jebbia, at ingen af kollektionerne var decideret limiterede, men årsagen til de små produktioner var, at man ikke ønskede at stå tilbage med en masse ting, som ingen ville købe.
Det bliver nok aldrig et problem, da fans ligger i kø foran Supremes butikker, når en ny kollektion rammer hylderne. Det lyder vildt, men det kan være en økonomisk smart beslutning at lægge sig i kø for de hypede produkter, for selvom butikspriserne ikke er billige, kan de slet ikke stå mål med de priser, man ser på markedet for resellers.
Supreme-sortbørs for streetwear
Der bliver handlet t-shirts til tårnhøje priser, og der bliver spekuleret i videresalgspriser på alt fra mursten til metrokort – så længe det har Supremes logo, så har det værdi. Det bliver så sandelig også sat på prøve af Supreme selv, der har gjort det til en tradition at designe helt almindelige hverdagsting, som hypebeasts glædeligt betaler en betydelig overpris for. Du kan se 12 eksempler på vanvittige produkter fra en kollektion lige her.
Det er dog ikke kun mini-motorcykler, tændstikker og serveringsbakker med Supremes logo, der går til høje priser på eBay og lignende portaler. Der er nemlig mange af de helt store designhuse, der har nydt godt af den enorme hype, som brandet tiltrækker, når de har udgivet kollektioner i samarbejde. Mest kendt er nok Supreme X Louis Vuitton, men japanske Comme Des Garcons har også været sparringspartner i et design-samarbejde.
Det samme har Nike, der har lavet flere populære sneakers med Supreme, lige som det er blevet til en kollektion af vinterjakker, tasker, støvler og termobukser fra Northface X Supreme, samt en efterårskollektion af jeans og denimjakker med Levi’s. Er du blandt de heldige, der fik fingrene i nogle af de eftertragtede ’collabs’, har du enten været villig til at betale en overpris gennem en reseller, eller også har du været klog eller kløgtig, da det produkterne oprindeligt blev sat til salg.
Det kræver nemlig rappe fingre og gode reflekser, hvis man skal slippe fra webshoppen med style og størrelse efter ønske, og det skyldes blandt andet bots. Det er specielle computerprogrammer, der kan vælge, købe og betale for en bestemt vare hurtigere end et menneske kan klare samme opgave. Der findes to mænd, der driver hjemmesiden ’Supreme Saint’, og for et ekstra tillæg kan de sikre dig de produkter, du ønsker. Dem kan du læse mere om lige her.