Ur-branchen har kopieret modeverdenens 'collabs'. Men er det fedt? scroll-down

Ur-branchen har kopieret modeverdenens 'collabs'. Men er det fedt?

Ur-branchen har for længst kopieret modeverdenens brug af collabs. Nogle samarbejder falder dog ikke altid i god jord: Da Omega lavede MoonSwatch sammen med Swatch, var det for nogle som at lade en Toyota Yaris blive udstyret med en hækspoiler fra en Formel 1-racer. Andre så et uhøjtideligt stunt, som tjener begge brands. En ting er sikkert: Juryen er stadig ude.

Af Christian Martinez
Foto: PR
Mode Euroman

VED FØRSTE ØJEKAST er der intet nyt under solen: Ur-industrien har altid levet af samarbejder.

Først foregik det langt inde i urværket, som når schweiziske urmagere specialiserede sig i alt fra urkasser til tandhjul, som de lod cirkulere i et netværk, der blev kendt som ’établissage’. Det er fransk for ’arbejdsbænk’ og henviste til et system af uafhængige værksteder, som urmagere lod indrette i deres hjem. 

Det var en genial arbejdsfordeling, hvor producenter i fællesskab, men hver for sig, fremstillede dele til ure, som siden blev samlet og solgt af grossister.

Denne model fungerede glimrende, indtil industrialiseringen ramte schweizerne lige i klokkeværket, og de blev nødt til at sadle om til fabrikker med alt under ét tag.

Selvom ’établissage’-netværket i dag er fjern fortid, er der stadig masser af eksempler på underleverandører, der sender komponenter videre ud i fødekæden, ligesom der er masser af partnerskaber mellem ur-brands.

Som da Tudor og Breitling i 2017 besluttede at udveklse urværker for at udfylde huller i deres kataloger uden at bruge formuer på selv at udvikle tingene. 

Se, hvad vi ellers skriver om: Ure