To unge iværksættere fra Aarhus vil slå igennem i Los Angeles: ”Alt vi fik at vide på skolen var forældet. Vi klarede det selv”

To unge iværksættere fra Aarhus vil slå igennem i Los Angeles: ”Alt vi fik at vide på skolen var forældet. Vi klarede det selv”
Offentliggjort

Sidder du og slider med bøgerne, eller står du allerede med papirer, der ikke imponerer hverken på den gamle eller den nye karakterskala? Så er der håb endnu.

Det mener i hvert fald de to iværksættere Viktor Sloth og Martin Strandgaard, der ikke har flotte diplomer på væggen, men alligevel har formået at skabe en succesfuld virksomhed ved navn Klap, hvor de tager billeder og producerer film, musikvideoer og reklamer – især inden for modebranchen.

De er de seneste upcoming navne i vores serie om iværksætter, der har skabt sig et navn for dem selv. Vi har tidligere skrevet om telefonsælgeren, der gik ned, inden det kunne gå godt, og skaberen af Just Eat, der var så opsat på at vinde, at han var parat til at dræbe sine konkurrenter.

Også Martin Strandgaard og Viktor Sloth måtte tage nogle sving, inden de kom på rette kurs. Her var især skolen mere en forhindring end en hjælp. Viktor Sloth startede egentlig på en fotografuddannelse, men droppede det igen.

”På skolen lærte jeg ting, jeg følte var 10 år forældet. Det er en branche, der rykker sig så hurtigt. Hvis man skal være læge eller advokat, er det selvfølgelig godt at have papirer, men det er ikke altid nødvendigt i et kreativt fag,” fortæller han og bliver bakket op af Martin Strandgaard.

LÆS OGSÅ: Champagne-importøren: Sådan tjente jeg min første million

”Det handler bare om at have teknikken i orden, og det lærer man meget bedre på nettet. Hvis teknologien kommer ud i dag, så er der en tutorial i morgen. Hvis det først skulle godkendes og implementeres i et pensum, er det allerede forældet i forhold til branchens krav, der altid ønsker det nyeste.”

En af Klaps første opgaver var at lave en musikvideo for Nik & Jay. Tidligere havde Viktor taget nogle billeder for den danske duos pladeselskab, og de spurgte så, om han ville med til Los Angeles og skyde nogle behind-the-scenes-billeder.

Dagen inden han skulle af sted, ringede Jannik (Jay).

”For resten, det har jeg glemt at fortælle. Det er en musikvideo, du skal lave.”

På det tidspunkt havde Viktor Sloth aldrig lavet musikvideoer før. Men han sprang til alligevel.

”Flyveturen til Los Angeles tog 11 timer, så jeg downloadede nogle tutorials om, hvordan man gør, og så gjorde vi det ellers bare. Og de blev heldigvis glade.”

LÆS OGSÅ: Læs dog den forbandede mail i morgen

Meget af det håndværk, man lærer på skolen, kan faktisk virke mod hensigten og kvæle kreativiteten, mener Viktor Sloth.

”En lærer på skolen vil ofte sige, at et billede ikke fungerer, hvis det ikke opfylder de tekniske krav til komposition. Det hele skal klemmes ned i en boks. Men det kan jo godt være, at det virker alligevel. Vi skulle lære at belyse en leverpostejmad på en speciel måde, og hvis skyggerne ikke lige var på en bestemt måde, var det forkert. Det var jeg meget uenig i. Og det er verden heldigvis også.”

I begyndelsen knoklede de i et varmt kælderlokale, men de er på de små tre år, de har eksisteret, vokset til fem mand. Og de er for nylig blevet opkøbt af et aarhusiansk reklamebureau, der nu ejer halvdelen af selskabet.

De to arbejder i dag i Danmark, men tilbringer også en stor del af deres tid i Los Angeles. Den amerikanske forbindelse blev født efter Viktor Sloths første besøg.

Med den ekstra økonomiske ballast, de nu har fået, vil de til at satse endnu mere på udlandseventyret.

Her på Euroman.dk vil vi følge deres kamp for at slå igennem, og her kan du se mere om Klap, og hvordan de startede:

Det var opgaven med at lave musikvideoen for Nik & Jay, der startede deres kærlighed til Los Angeles. Og selv om det kan lyde som en stor opgave for to blege danskere at slå igennem i millionbyen, kan det faktisk være en fordel at komme udefra, fortæller Martin Strandgaard.

”Vi kommer med vores europæiske æstetik, og det kan de godt lide derovre. De synes, at vi er eksotiske. ”

De vil fortsat lave ting herhjemme, men de vil også lægge flere kræfter i det udenlandske gennembrud.

”Det er et stort sats i forhold til den virksomhed, man efterlader. Men det er det værd. Man er nødt til at tage chancen.”

LÆS OGSÅ: Tænk bare at mødes fem gutter, gå i gang og fem år senere have lavet noget, hele verden kender

LÆS OGSÅ: Champagne-importøren: Sådan tjente jeg min første million

LÆS OGSÅ: Tre succesfulde mænds råd til iværksættere

Bliv ven med Euroman på Facebook.