I maj i år udgav Kendrick Lamar albummet ’Mr. Morale & The Big Steppers’, der var så længe ventet, at udtrykket ’længe ventet’ ikke helt slår til. Det er ikke kun den faktiske musik, der har ligget års planlægning bag. Den verdensberømte New York-juveler Tiffany & Co. har offentliggjort, hvordan Kendrick Lamar og hans samarbejdspartner Dave Free allerede i 2021 rakte ud til juvelerens designere for at få skabt en særlig visuel komponent til albummets cover og generelle promovering.
Det var en diamantbesat tornekrone, Lamar med vanlig sans for drama (og selvretfærdighed) var på udkig efter. Igennem hele ’Mr. Morale & The Big Steppers’ tager Kendrick Lamar sit frelserkompleks under kærlig behandling. Tornekronens religiøse symbolik skulle understøtte fortællingen om en mand, der af mange blev betragtet som en politisk frihedskæmper, et moralsk ikon, men som ikke kan leve op til de moralske standarder og derfor frabeder sig sin frelserstatus.
Således påbegyndte Tiffany & Co. et arbejde, hvor fire juvelerer brugte 10 måneder på at installere ikke færre end 8.000 diamanter på den 200 gram tunge tornekrone. Alexandre Arnault, der er vicepræsident for Product & Communication i Tiffany & Co., fortæller:
Annonse
”Kendrick Lamar repræsenterer kunsten, kreativiteten og ubøjelig innovation, og det har også defineret Tiffany & Co. gennem næsten to århundreder. Vi er stolte af og utroligt begejstrede for at arbejde med en visionær som Kendrick og realisere hans visioner for tornekransen.”
Nedenfor kan du se Kendrick Lamar afslutte sin Glastonbury-koncert med ’Saviour’, mens blod (eller noget, der ligner) fosser fra tornekransen og ned over hans ansigt: