Da Nikolaj Hansson, indehaveren af tennismærket Palmes, voksede op i Esbjerg, var der noget, der fangede hans blik, når han i tv’et så Premier League-spillerne buldre rundt på banen. Et par sorte støvler med et skriggulgrønt logo på siden. Det var ikke de mest iøjnefaldende spillere, der bar dem: Gary Neville, Roy Keane (okay, måske iøjnefaldende på sin egen måde), Nicky Butt, Teddy Sheringham (man aner et tilhørsforhold), den slags typer. Men alligevel indprentede de sorte læderstøvler sig på sin egen måde på hans nethinde.
For en lille håndfuld år siden oplevede Hansson så at falde i en dyb og intens forelskelse med tennis, hvilket, ifølge ham selv, gav ham muligheden for at genopfriske hans lykkelige minder om Diadora. Men nu behøver han ikke længere at beundre de traditionsrige italienere fra afstand. I dag kan han og Diadora nemlig offentliggøre, at Nikolaj Hansson er blevet hyret som kreativ direktør for det italienske sportsmærkes premium-linje Legacy, der er sat i verden for at hylde og videreudvikle på Diadoras 76 år lange historie.
Og det er noget af en arv at tage fat i. Foruden Manchester Uniteds rugbrødsspillere er Diadora gennem dets 76 år lange historie blevet båret af sportsstjerner som Björn Borg, Boris Becker, Roberto Baggio, Francesco Totti, George Weah, Marco van Basten og Ayrton Senna, og disse ikoner har ikke kun repræsenteret brandet; de har også været med til at definere dets identitet. Hanssons opgave bliver at væve disse fortællinger ind i de kommende Legacy-kollektioner.
Annonse
”Da Nikolaj besøgte os i Caerano di San Marco (hvor Diadoras hovedkontor ligger, red.), var hans passion og respekt for vores mærke tydelig fra starten. Vi deler sammen en vision om, at sport ikke kun er en aktivitet eller fritidsbeskæftigelse, men en følelse, der former vores dagligdag. Og ved at kombinere Nikolajs energi og fremadskuende perspektiv med vores langvarige arv og engagement i sport som en livsstil, udfordrer vi hinanden til at blive bedre,” siger Diadoras administrerende direktør, Claudio Bora, om samarbejdet.
Nikolaj Hansson besøgte første gang hovedkvarteret lidt uden for Venedig, da han og Diadora var på vej til at indgå et samarbejde om at lave et par sko sammen. Det viste sig at være kærlighed ved første blik, fortæller han.
”Jeg blev helt forelsket i Diadoras essens; dets engagement i innovation, håndværk, athleticism og historiefortælling samt de passionerede mennesker, der udgør Diadora-teamet. Jeg ringede til min bror, da jeg kom tilbage fra turen, og fortalte ham, at jeg ville finde en måde at blive kreativ direktør for Diadora i en eller anden kapacitet inden for et par år. Og ikke mere end en uge senere var jeg heldig at få opkaldet fra Claudio, som spurgte, om jeg ville slutte mig til dem i netop den kapacitet. Så det viser sig, at forelskelsen var gensidig.”
Den første kollektion under Hansson, efterårs- og vinterkollektionen 2025, vil være co-branded med Hanssons eget mærke, Palmes. Herefter vil fremtidige kollektioner udelukkende være Diadora Legacy med Hansson som kreativ direktør for linjen.
Jeg bliver måske lidt irriteret på mig selv over, at det stadig er så svært for mig at få Mette frem. Det er nok mest, når jeg er på skærmen. Jeg oplever ikke, det er så svært, når jeg er ude at møde folk.