Seks stjerner: Prisen og den elektriske drivlinje gør denne bil til et hit scroll-down

Seks stjerner: Prisen og den elektriske drivlinje gør denne bil til et hit

Med sin nye elektriske SUV har hæderkronede Lotus bygget en bil, der er alt andet end dét, som det britiske bilmærke stod for i sin storhedstid. Er den helt gal, eller er der stadig noget at drømme om? Christian Grau jagter svaret i det bakkede landskab fra Vejle til Skanderborg i Lotus Eletre.

Af Christian Grau
Foto: PR
Motor Euroman

ENGANG BYGGEDE britiske Lotus Formel 1-racere og brølende letvægts-sportsvogne. I dag er de ejet af kinesiske Geely, og deres bedst sælgende model er en 2,6 ton tung familie-elbil bygget i Wuhan.

Det lyder unægtelig som en cocktail, der kan få mærkets legendariske stifter, Colin Chapman, til at rotere i sin grav med et omdrejningstal, der nærmer sig hans maskiner, og er man sentimentalt indstillet, skal man pudse næse nu, for der kommer formentligt flere fnys på de kommende linjer.

Vores testbil er enorm. 5,1 meter lang, over to meter bred og 2.565 kilo tung. Værsgo at spise Lotus’ første elbil, der er plads til hele familien. Så kan man slå korsets tegn og tænke sit, eller man kan give den en chance. 

Måske står der som hos My Garage i Vejle en besnærende Lotus Evora ved siden af, og så har man fat i Geelys take på Lotus. Den kinesiske bilkoncern ejer foruden en række kinesiske elbilmærker også Volvo, og det er måske et billede på, at her er et konglomerat, der trods alt forstår, hvad det er, de køber.

Man kan sige, hvad man vil, men Volvo i dag er for så vidt lækrere, end da det var svensk, og samtidig er det tro mod selskabets værdier. 

 

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler og Anmeldelser