Stor Mini scroll-down

Den nye Mini er ganske stor. Fungerer det?

Med den nye Countryman har Mini bygget en bil, der er alt andet end mini. Til gengæld er den elektrisk og meget anvendelig af en Mini at være. Christian Grau tester, hvor meget Mini, der er i den nye Countryman.

Af Christian Grau
Foto: PR
Motor Euroman

BEDØMT PÅ NAVNET kan vi lige så godt afrunde nærværende test og udråbe den nye Mini Countryman SE til at være en fiasko. Den er alt andet end mini, den er grande. Seks centimeter højere og hele 13 centimeter længere end sin forgænger. Som sådan jo bare praktisk og til fordel for anvendeligheden, men også kulminationen på den udvikling, det engang britiske bilmærke har været igennem, siden BMW overtog butikken i år 2000. 

En udvikling, hvor bilerne er vokset ud af Mini-navnet og ind i en aura af design, livsstil og køreglæde. DNA’et er de runde forlygter og det britiske ophav, som markeres med Union Jack-detaljer flere steder på bilen. Sådan er det også på Countryman SE, der fx gemmer et britisk flag i baglygten. 

Men ellers er det den af de nye Mini’er, der ligger længst fra Sir Alec Issigonis legendariske design fra 1959. Fx er forlygterne ikke længere runde, og alene kølergrillen er på størrelse med den originale Mini. Alligevel er bilen umiskendeligt en Mini at se på med sit stramme two box-design. Der er en kasse til motoren og en til at sidde i. Bagenden er så godt som lodret, og bilen står rankt og meget britisk. 

Betragtet bagfra er der noter af Range Rover og sågar Rolls-Royce Cullinan. En lækker detalje er de nye, krampeformede baglygter, der giver bilen karakter. En mindre vellykket detalje er taglinjen, der nu har fået tilføjet en finne, som går ned i C-stolpen og støjer unødigt, medmindre man vælger bilen med sort tag. Så forsvinder finnen i de mørke vinduer, så lad det være en stor anbefaling herfra, når du specificerer bilen. 

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler og Anmeldelser