Denne elbil imponerer: Minder om en benzindreven sportsvogn scroll-down

Denne elbil imponerer: Minder om en benzindreven sportsvogn

Der er ikke noget nyt i, at elbiler kan være nærmest skræmmende hurtige. Nyt er det derimod, at der findes elbiler, der opfører sig som en bil med en stor benzinmotor, automatgear og udstødning som på en sportsvogn. Vi har prøvekørt den nye Hyundai Ioniq 5 N.

Af Martin Janssen
Foto: PR
Motor Euroman

HVIS DER ER ÉN TING, de fleste elbiler mangler, er det at byde på en begejstret køreoplevelse.

Mange elbiler føles sterile, eller som Alexander Eichler fra Hyundai Motor Europe Technical Centre i Rüsselsheim har udtrykt det: ”Traditionelle elbiler mangler den følelsesmæssige forbindelse til køreoplevelsen.” 

Det er her, Hyundai Ioniq 5 N kommer ind i billedet. N-serien er Hyundais performance-biler, som er født ud af virksomhedens engagement i motorsport (N står for Namyang og Nürburgring). 

N-betegnelsen er nu blevet udvidet til Hyundais elbiler, og Ioniq 5 N er den første af slagsen fra performance-afdelingen. Chassiset er skabt af Albert Bierman, Head of High Performance hos Hyundai og tidligere Head of Driving Dynamics hos BMW, og resultatet i den nye bil er alt i alt fremragende. 

Hyundai Ioniq 5 N lyder som en benzinbil og har 650 hestekræfter, dobbelt så meget som standardversionen, blandt andet takket være det nye 84 kWh-batteri. Det er imponerende tal, men lige så imponerende er bilens evne til at efterligne en sportsvogn. Det fik vi ved selvsyn konstateret, da vi testkørte den på Parcmotor Castellolí-banen i Spanien.

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler og Anmeldelser