Denne bil kommer til at gøre en af nationens mange bilglade krejlertyper utroligt godt kørende scroll-down

Denne bil kommer til at gøre en af nationens mange bilglade krejlertyper utroligt godt kørende

Historien om Lexus begyndte med lanceringen af limousinen LS i 1989. I dag ruller femte generation ud i en opdateret version, men kan den holde trit med de elektriske konkurrenter fra BMW og Mercedes? Christian Grau har kørt den.

Af Christian Grau
Foto: PR
Motor Euroman

HVIS TOYOTA ER BILEN, der har alt på nær formel prestige, så er Lexus mærket, der løser det. Det japanske luksusbrands første bil var limousinen LS, som kom på gaden helt tilbage i slut-80’erne, og siden da har Lexus udvidet modelprogrammet, så det i dag nogenlunde matcher porteføljen hos BMW, Audi og Mercedes. 

LS står i øvrigt for luxury sedan, og det var netop de vestlige prestigebiler og ikke mindst Mercedes, man ønskede at udfordre med introduktionen af den mest luksuriøse japanske bil, der dengang var set på vores breddegrader. 

Amerikanerne bed til pølsen med det samme, mens vi herhjemme var mere forbeholdne, selv om bilen ubestrideligt var meget lækkert sat sammen. Måske fordi indpakningen lignede en mellemting mellem alt det, den gerne ville være, og en mega-Corolla. Eller også, fordi vi med vores afgiftssystem gerne vil have et statussymbol, alle forstår, hvis vi skal hoste op med det ekstraordinære, når vi handler bil. 

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler og Anmeldelser