Hvordan kommer man 'orgasmekløften' til livs? Melissa har et bud
I 2019 startede Klub Venus med et ønske om at pirre nysgerrigheden og normalisere den seksuelle snak. Siden har de været i 'Løvens Hule' og er blevet et online pleasure studio, der sælger sexprodukter, holder talks og uddanner deres følgere i sex, samtaler og sensitivitet. Vi har talt med den 27-årige direktør Melissa Hartelius om forholdet til ens egen krop, sociale medier og sex, og hvordan kløften mellem mand og kvinde, Mars og Venus, kan udjævnes.
Hvad er grundidéen bag Klub Venus?
”Jeg ville gerne skabe et sted, hvor man kunne være forvirret over sex, nydelse og onani, og hvor man kunne tale fordomsfrit om det. Jeg havde selv været igennem en proces, hvor jeg begyndte at få et tættere forhold til min egen krop, og hvor jeg begyndte at tale mere åbent om sex og nydelse. Så jeg lavede en Instagram-profil og begyndte at dele personlige anekdoter og tvivlsspørgsmål derinde for at starte samtalen. Men ret tidligt i processen fik jeg ambitionen om at kunne leve af det, og så skulle der i sagens natur jo tjenes nogle penge. Derfor begyndte jeg også at sælge sexprodukter. Og det gjorde jeg også, fordi jeg havde fundet ud af, at der fandtes rigtig mange spændende produkter, der ikke bare var de klassiske sorte dildoer eller vibratorer. Der var en mulighed for at skabe et trygt rum med et kurateret udvalg af produkter, hvor folk kunne finde deres favoritter blandt et udvalg, der ikke var så pornoficeret, som man eller ser i mere klassiske sexlegetøjbutikker.”
Klub Venus er et såkaldt ’pleasure studio’. Men hvad betyder det egentlig?
”Det er et lidt nyt begreb, vi har taget til os, fordi vi førhen har haft svært ved kort og præcist at forklare, hvad vi er, fordi vi laver så mange forskellige ting. Vi kuraterer viden, vi uddanner folk og udvikler produkter. Vi holder talks til arrangementer, og vi holder klubaftener, hvor vi tager ud og snakker om sex, nydelse og viser vores produkter frem. Vi har en podcast med to sexologer som værter, og så er Instagram vores store fokus. Her deler vi personlige fortællinger og skaber et sted, hvor følgerne forhåbentlig kan føle sig spejlet. Og så har vi vores onlinebutik, hvor man kan købe vores produkter.”