DER
LYDER ET grådkvalt
skrig nede fra den jammerdal, der er hjemstavn for forskning om det faglige
niveau blandt danske folkeskoleelever, hver gang der er nyt på den front.
Børnene
sakker bagud over hele linjen, både sammenlignet med fortidens danske børn og
børnene i vores nabolande. Dét er grundfortællingen.
Men i den
seneste internationale Timms-undersøgelse, der på omfangsrig og grundig vis
kortlægger niveauet i matematik og naturfag blandt fjerdeklasseselever fra en
lang række lande, kunne man nede i jammerdalen ænse et lille strejf af en
solstråle: Danske drenge – der ellers er blevet noget nær berømte for deres
elendige præstationer og generelle utilstrækkelighed sammenlignet med pigerne –
er blevet bedre til matematik.
Annonse
Det er
ikke sådan, at vi nu alle skal samles til folkedruk på Rådhuspladsen og trykke
bilhornene i bund til ære for de talknusende knægte. De danske drenge klarer
sig stadig en anelse dårligere i matematik, end de gør i Norge, Sverige og
Finland.
Men den
trods alt positive drengeudvikling puster til en debat om, hvordan vi på en og
samme tid får det bedste ud af drenge i folkeskolen, uden at det går ud over pigerne.
Og om løsningen i virkeligheden er slet ikke at gøre forskel på kønnene.
RESULTATERNE
I TIMMS-UNDERSØGELSEN er
blevet mødt med undren og forvirring. Særligt fordi tendensen i, at drengene
stikker af fra pigerne i matematik, er internationalt forankret. Også i
Sverige, Norge og Finland er niveauforskellen større, end den var i 2019. Men
hvorfor?
Forskerne
bag undersøgelsen lufter kun forsigtige og uldne teorier:
”De
4.-klasses elever, der er med i undersøgelsen, gik i 1. klasse, da skolerne
blev lukket ned i foråret 2020. I en periode var undervisningen derfor præget
af hjemmeundervisning,” har rapportens forfattere, Rune Müller Kristensen og
Christian Christrup Kjeldsen, skrevet i mediet Folkeskolen.
Spørger
man Jens Peter Christensen, der er landsformand i Danmarks
Matematiklærerforening, er vi stadig i gang med at grave os igennem
affaldsposen af nedlukningskonsekvenser. Men noget skråsikkert svar tør han
ikke give:
”Der er
jo forskel på piger og drenge. Måske kan drenge bedre håndtere det her med at
være hjemme uden at have nogle at spejle sig i. Med de ældste elever oplever jeg,
at pigerne har enormt travlt med at holde øje med, hvad de andre laver. Hvad
taler de andre om? Hvor er jeg i hierarkiet? Jeg antager, at det også foregår
blandt små børn.”
Også
hjemmearbejdsopgaverne kan have passet drengene bedre, ræsonnerer han:
”Det
fungerede ikke rigtig med dialog online. Færdighedsopgaverne, hvor man bare
skal sidde og løse nogle regnestykker, fungerede bedre. For drengene har det
måske passet dem godt. Som at lægge en kabale, hvor der har været noget dopamin
at hente. Pigerne har måske haft mere brug for dialogen med læreren og de andre
elever.”
I
UNDERVISNINGSMILJØET KAN man
også lade sig præsentere for andre – men ikke nødvendigvis mere velunderbyggede
– analyser af, hvorfor drengene ud-udregner pigerne.
Annonse
En af
disse er, at nogle af de mere sejlivede kønsstereotyper cementeres i disse år:
at drengene er talknusere, mens pigerne tiltales af de mere abstrakte talefag.
Det ville overraske, når man tager i betragtning, at tiden ligner én lang
udvikling væk fra idéen om, at drenge går i blåt, piger elsker heste og så
fremdeles. Og så alligevel.
”Jeg tror
ikke, der kan være nogen tvivl om, at telefonerne cementerer eller forstærker
nogle af de meget traditionelle kønsroller,” siger Niels Chr. Sauer, der er
tidligere lærer og gennem mange år har bidraget til skoledebatten herhjemme.
Han peger
på – som det blandt andet fremgår af en SDU-undersøgelse fra 2020 – at piger og
kvinder i højere grad forbinder de influencere, de møder på deres telefoner,
med emner som skønhed og mode, mens drengenes influencere er mere optagede af
gaming og teknologi.
”Det er
bare en kendsgerning, at piger og drenge ser forskellige ting på deres mobiler.
Og måske får pigerne på et meget tidligt tidspunkt et indtryk af, at det med
matematik, det er sandelig ikke noget for dem. Det, tror jeg, er et overset
forhold.”
Matematiklærerne,
Euroman har talt med, køber den bare ikke helt. Og i Timms-undersøgelsen kan
man også se, at drengenes motivation for at lære matematik kun er faldet siden
influencerindtoget. Det er pigernes motivation også – bare lidt mere end
drengenes.
DET
REJSER SPØRGSMÅLET
om, hvor meget der er at juble over. Ja, drengene er blevet lidt bedre, men de er
stadigt væsentligt ringere, end før folkeskolereformen fra 2013 trådte i kraft.
Ringer
man til Dennis Ho Christiansen, der er matematiklærer for de yngste elever på
Bjergmarkskolen i Holbæk, giver han et ildevarslende perspektiv på, hvordan det
kan være:
”Vi har
lagt mærke til, at elevernes kendskab til helt almindelige ord er blevet
ringere. Fagordene skal vi nok lære dem. Men de mangler de der små, almindelige
ord. Specielt mange af forholdsordene: bagved, foran, over, under, mindre,
større, imellem. Den slags ord har jo stor betydning, når vi stiller en
opgave.”
Hvor
gamle er de her børn, hvor forholdsordene er et problem?
”Det er
hele vejen op igennem folkeskolen. Når vi giver en instruktion, skal vi holde
øje med, om vi rammer nogle ord, som eleverne ikke forstår. Vi har en skole her
med mange nationaliteter, men det er altså også de etnisk danske børn, det
gælder for. Tidligere kunne vi antage, at de forstod, hvad det ville sige at
lægge noget oven i noget andet. Det kan vi ikke i dag.”
Annonse
Så du
kan se, at de løser opgaverne dårligere, fordi de ikke kender de ord?
”Ja. Vi
har ikke nok fokus på, at der ord, de simpelthen ikke har styr på. Når vi har
en fagtekst i en matematikopgave, har vi lærere fokus på de enkelte fagord og
de tal, der skal trækkes ud. Men måske sidder eleverne og har nogle blokeringer
over nogle andre ord i teksten, og fordi de helst ikke vil spørge dumt, spørger
de slet ikke. Og så kommer de slet ikke frem til overhovedet at løse den
matematiske opgave.”
HELLER
IKKE UDDANNELSES- og
kønssociologen Cecilie Nørgaard hiver champagnen frem fra køl, når hun
læser resultaterne i Timms-undersøgelsen.
”Jeg er
glad for, at det går drengene godt. Men det er jo også en lidt trist nyhed, at
forskellen mellem kønnene er vokset. De burde rent biologisk ligge nogenlunde
jævnt, men Danmark er det eneste nordiske land, hvor pigerne konsekvent har
ligget under drengene i matematik siden 2007.”
Hun
noterer sig en tendens i vores samtid, der gør skellet mellem drenge og piger
stærkere. Og hun genkender, at telefonerne og de sociale medier kan bidrage i
den retning:
”Jeg tror
ikke, det er den eneste årsag. Men der er mange rollemodeller på sociale
medier, der abonnerer på den gammeldags forestilling om køn, hvor det maskuline
univers stadig er sådan noget, der handler om økonomi og styrke og den blå
farve.”
Nu skal
man holde tungen lige i munden, for ja, det kan godt have en betydning for,
hvordan drenge og piger præsterer i matematik, når de går i 4. klasse.
”Der er
en enorm modvilje mod alt det, kritikerne kalder ’woke’. Desværre ligger
forskningen om køn også i den kategori, der bliver smidt i skraldespanden af
politikerne. Vi er stadig det eneste nordiske land, der ikke har indskrevet i
vores folkeskolelov, at skolen er forpligtet til at modarbejde stereotyper.
Hvis man var forpligtet til at modarbejde stereotyper, ville man også opleve
mindre stereotype konsekvenser. Men i Danmark ser vi det ikke som skolens
opgave.”
Spørgsmålet
er selvfølgelig, om kønsstereotyper er et værktøj, man kan bruge til at tilpasse undervisningen, så alle
lærer mest muligt, eller om stereotyperne skaber ulige undervisningsforhold.
Ifølge Cecilie Nørgaard gør det sidste sig gældende.
”Den
stereotype forventning er, at drenge er gode til matematik, og piger er mindre
gode. Og det giver en fordel, at folk har positive forventninger til ens
formåen.”
Annonse
Og
hvordan skulle det præcist hjælpe drengene?
”Når man
har højere forventninger til drengene, giver man dem sværere opgaver, taler
mere med dem, tester deres faglighed på alle mulige måder. Og omvendt med
pigerne. Der er tilsvarende mange stereotyper i andre fag, der går ud over
drengene,” slutter Cecilie Nørgaard.
Timms-undersøgelsen
bygger på svar fra 5.166 elever fordelt på 156 skoler over hele landet og er
blevet gennemført hvert fjerde år siden 2007.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.