Danske drenge bliver bedre til matematik. Men et overraskende problem skygger for succesen

Endelig er der godt nyt fra Skoledanmark. Og så alligevel ikke.

Offentliggjort

DER LYDER ET grådkvalt skrig nede fra den jammerdal, der er hjemstavn for forskning om det faglige niveau blandt danske folkeskoleelever, hver gang der er nyt på den front.

Børnene sakker bagud over hele linjen, både sammenlignet med fortidens danske børn og børnene i vores nabolande. Dét er grundfortællingen.

Men i den seneste internationale Timms-undersøgelse, der på omfangsrig og grundig vis kortlægger niveauet i matematik og naturfag blandt fjerdeklasseselever fra en lang række lande, kunne man nede i jammerdalen ænse et lille strejf af en solstråle: Danske drenge – der ellers er blevet noget nær berømte for deres elendige præstationer og generelle utilstrækkelighed sammenlignet med pigerne – er blevet bedre til matematik.

Det er ikke sådan, at vi nu alle skal samles til folkedruk på Rådhuspladsen og trykke bilhornene i bund til ære for de talknusende knægte. De danske drenge klarer sig stadig en anelse dårligere i matematik, end de gør i Norge, Sverige og Finland.