Dykkeruret du enten elsker eller elsker at hade
Panerai er kendt for sine store dykkerure, som blev skabt i 1930’erne til den italienske flådes frømandskorps. I 00’erne red brandet på en bølge af begejstring og ursamlere men i dag har det fundet et mere roligt leje. Vi springer ud på dybt vand i forsøget på at forstå et brand, man enten elsker eller elsker at hade.
”DET ER URET, der startede det hele for mig. Det hedder Panerai Logo,” siger Sylvester Stallone og kigger ind i kameraet. Året er 2020, og den aldrende amerikanske filmstjerne sidder med uret i hånden og fortæller i en promotion-video for auktionshuset Christies, hvordan hans historie med Panerai begyndte. Videoen blev lavet i forbindelse med et auktionssalg i december samme år, hvor Stallone solgte ud af sin ursamling, der blandt andet talte det Panerai, han sad med.
Den amerikanske skuespiller har siden 1990’erne været kendt for sin interesse for det italienske urbrand, som han skulle været faldet over i forbindelse med filmen ’Daylight’ fra 1996. Filmen blev skudt i Roms filmstudier, Cinecittà, og det var i forbindelse med arbejdet her, at han på en tur gennem byen gik ind i en urhandel.
Stallone havde en plan om at have et ur på i ’Daylight’, som ”ikke var blevet set på film før,” og blev nysgerrig, da han fik øje på nogle æsker i et hjørne af butikken. Om han måtte se nærmere på dem? Butiksejeren trak på skulderen og forklarede, at ”det bare er nogle ure, som de bruger i militæret.”
Da Stallone åbnede en af æskerne, var han ved at falde bagover. Eller som han siger i videoen: