Morris og Viktor oplevede noget, der er de færreste forundt: ”I ugerne efter blev vi kontaktet af 5-10 pladeselskaber om dagen” scroll-down

Morris og Viktor oplevede noget, der er de færreste forundt: ”I ugerne efter blev vi kontaktet af 5-10 pladeselskaber om dagen”

Morris Oppenhejm og Viktor Valentin er Bless You, og de har planer om at velsigne Danmark – og resten af verden – med deres housemusik.

Af Magnus Fuglsang Søgaard
Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann
Kultur Euroman

Det ville være synd at sige, at den elektroniske musikscene i Danmark er én, der rører på sig.

I hvert fald, når der er tale om det mere kommercielle ben af den elektroniske musik (Danmark er stærke på undergrundstechno), som ligger mere død hen, end godt er. Men af og til opstår der små bølgeskvulp, som rent faktisk er interessante at se, hvor ender henne.

Det seneste hedder Bless You og er skabt af vennerne Morris Oppenhejm og Viktor Valentin, der torsdag i denne uge er en del af den fremadstormende festival Syd for Solens endog meget ambitiøse elektroniske program, der også inkluderer navne som Fred Again.., Joy (Anonymous), Sampha og Av Av Av.

I den forbindelse har vi talt med duoen om at teste musik af i bilen, inspirationskilder og om at blive opdaget af tidens hotteste elektroniske gruppe, Keinemusik.

Morris, Viktor: Hvem og hvad er Bless You?

Morris Oppenhejm (MO): ”Vi er to gutter, der har kendt hinanden, siden vi var otte år gamle (Morris Oppenhejm og Viktor Valentin gik begge to på privatskolen Bernadotte, der er kendt for dens mere kreative miljø, red.).

Allerede dengang elskede vi at lave musik, og efterhånden begyndte vi at drømme om at lave noget sammen. Men det skulle alligevel tage noget tid, vi har begge været på hver vores rejse for at nå hertil, hvor vi er i dag. Jeg har fx boet nogle år i USA, hvor jeg arbejdede som tourmanager for den svenske dj Alesso.”

Viktor Valentin (VV): ”Imens sad jeg derhjemme og lavede lidt musik og prøvede at finde ud af, hvad der skulle ske. Men da Morris kom hjem, tog han fat i mig og sagde: Nu er det nu. Sig dit job op, vi skal lave noget musik. Så det gjorde jeg.

Og i 2019 startede vi så Bless You, der vel bedst kan beskrives som en duo, der laver elektronisk housemusik. Vi kommer oprindeligt begge fra en dj-baggrund, men vi er på vej over i noget mere live-agtigt, hvor vi introducerer instrumenter og sang på en anden måde, så det er svært at nagle fast, hvad vi helt præcist er.

Men der er noget med natten og mørket, som ligger lidt i vores dna. Når vi tester vores musik, kan vi godt lide at gøre det, mens vi kører bil om aftenen.”

Hvordan vil I karakterisere den elektroniske musikscene, som I er en del af?

MO: ”Jeg synes på mange måder, at den danske musikscene lever lidt i sit eget økosystem; vi kommer ikke rigtigt ud over vores landegrænser med vores musik. Lige med undtagelse af den elektroniske, hvor vi har navne som WhoMadeWho, Morten (Breum, red.) og Kölsch (tidligere kendt som Rune RK, red.), som alle er meget større i udlandet end herhjemme, hvor det ikke rigtig slår igennem på samme måde.

De seneste 10 år er der begyndt at ske lidt. Lyden er blevet mere elektronisk. Tag bare et navn som Kind mod Kind, der virkelig har momentum for tiden. Men ellers er det jo en scene, der har stået lidt stille.”

VV: ”Vi ser selvfølgelig også meget gerne, at vores musik vokser sig større og ud over de danske grænser, men vi håber mindst lige så meget, at vi kan bidrage til at sparke noget liv i den elektroniske musik herhjemme.”

Hvilket nyt bidrager I med?

MO: ”Vores musik adskiller sig nok ved at være lidt mere øm. Vi er to meget følsomme drenge. Når jeg har turneret rundt med Morten Breum, og der tilfældigvis har spillet et eller andet sjæleligt popnummer i baggrunden, har han altid været hurtig til at drille mig og sige, at det lige er noget for Bless You.”

VV: ”Ja, og man kan sige, at det er den hårde house, der mest af alt har domineret i Danmark. Der synes jeg, at vores lyd på mange måder er mere international. Men det er nok også, fordi vi har et kommercielt lag, det er ikke så undergrund, men mere skåret over en ret klassisk popstruktur.”

Hvilket minder mig om, at I jo for et par måneder siden kunne se og høre jeres sang ’Save Our Ship (SOS)’ blive remixet og spillet af et af verdens varmeste navne inden for den elektroniske musik, Keinemusik, da de spillede den på deres sydamerikanske tour. Kunne I mærke en stigende opmærksomhed efterfølgende?

VV: ”I den grad. Lige pludselig var vi meget interessante, og i ugerne efter blev vi kontaktet af fem til 10 pladeselskaber og managers om dagen.”

MO: ”Men der skal stadigvæk noget til, før det munder ud i noget virkelig interessant. At have ét nummer, som de store i udlandet finder interessant, er ikke nok til at sparke dørene ind, der hvor vi gerne vil.”

Hvilke døre drømmer I om at sparke ind?

MO: ”Det er ingen hemmelighed, at Roskilde Festival altid har været en stor drøm for os at spille på. Den var lige ved at lande i år, så nu håber vi i stedet, at det bliver næste år. Ellers er det på festivaler som Kappa Future i Italien, Exit i Serbien … der er så mange fede elektroniske festivaler rundt omkring i verden. Coachella er også en stor drøm.”

VV: ”Men vi glæder os også virkelig til at spille på Syd for Solen. Det er virkelig et ambitiøst elektronisk program, de har sat sammen om torsdagen, og vi er meget glade for at være en del af det.”

Hvordan ser den kommende tid ellers ud?

VV: ”Vi har lige været i England for at producere Elderbrooks kommende single, som har været en sjov oplevelse.”

MO: ”Og så har vi lige fået en international booker på, som forsøger at rykke på nogle ting i udlandet. Det har allerede kastet koncerter af sig i lande som Tyrkiet, Tyskland og Litauen, så det er spændende. Men vores hovedfokus er faktisk lige nu at få styr på vores identitet og brand og få kommunikeret det yderligere. Sådan er det at være musiker i dag: Man skal have styr på hele pakken og være på alle mulige kanaler.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Musik og Festival