Les Deux tjener kassen ... men: ”Jeg synes, folk har haft uhyggeligt travlt med at pege fingre ad os” scroll-down

Les Deux tjener kassen ... men: ”Jeg synes, folk har haft uhyggeligt travlt med at pege fingre ad os”

Les Deux skulle kun bruge et årti på at vokse sig så store og kaste så meget kærlighed ind i foretagendet, at stifterne kunne sælge en del af firmaet og blive økonomisk uafhængige. Takket være evigt sultne medarbejdere stilner væksten dog ikke af foreløbig. Kristoffer Dahy Ernst tog til New York for at få historien om en virksomhed, der vinder slag på stribe ude i verden, men stadig mangler den afgørende sejr hjemme i Danmark.

Af Kristoffer Dahy Ernst
Foto: PR
Mode Euroman

MAN KAN FORBEREDE SIG til tænderne hjemmefra. Få en udvalgsmand fra New Yorks byråd til at klippe snoren og holde åbningstale, man kan trykke T-shirts, lave basketbolde, invitere alle basketspillende unge mennesker i nabolaget og gøre alt for, at de får en formidabel eftermiddag. Men man kan ikke gøre noget ved regnvejr. 

Det må Andreas von der Heide sande få minutter i game time, da han sammen med et par håndfulde medarbejdere fra sit firma Les Deux indvier en basketballbane ved Washington Market Park i TriBeCa i New York City med alt, hvad den kan trække af larm i lokalområdet: dj, hypeman, gratis snacks og sodavand og basketbolde med Les Deux-logoer til fri afbenyttelse. 

Forud er gået både en diplomatisk proces og en designproces. Den første handler om overhovedet at få lov, men i modsætning til bureaukraterne i kommunerne i København, Paris og Berlin, hvor von der Heide fik tre kontante afslag på stribe, da han spurgte om muligheden for at lave en basketbane finansieret af Les Deux, var man anderledes klar i New York City. 

”Det skal vi bare lave,” var beskeden, og så startede formgivningen af projektet, der altså nu åbner på denne septemberdag i 2023, hvor luftfugtigheden er så høj, at himlen til sidst brister og bliver til regn. 

Se, hvad vi ellers skriver om: Danmark, Herremode, Herretøj og New York