Sponsoreret af Seiko

Året var 1965, da verden for første gang nogensinde blev præsenteret for et japansk dykkerur. Bag uret stod det allerede dengang ikoniske mærke Seiko, der døbte uret 150M Diver’s, fordi det med dets innovative dobbeltpakningsstruktur var vandtæt helt ned til 150 meter (på bagsiden af kassen var der en delfin, i dag et velkendt ikon i Seiko-fankredse, indgraveret som tegn på urets vandresistens). Der skulle heller ikke gå lang tid, før det viste sin pålidelighed og ydeevne som ur. Allerede året efter akkompagnerede det nemlig deltagerne i den ottende japanske forskningsekspedition til Antarktis – ikke en tur for sarte sjæle … eller sarte ure.   

150M Diver’s blev det helt nødvendige grundlag for fremtidens dykkerure, og siden da har Seiko, der på japansk kan betyde enten ’udsøgt’, ’minut’ eller ’succes’, kun bygget videre på det fundament, de skabte dengang. De har ihærdigt udviklet nye teknologier, funktioner og designs, der har gjort deres velvoksne dykkerurskollektion til en favorit blandt både professionelle og fritidsdykkere.

TEKST_1965_62MAS_1stDivers_white.jpg

SEIKOS FØRSTE DIVER’S WATCH FRA 1965

Det bedste eksempel på det er Seikos Heritage Diver’s-linje, herunder dets flagskibsserie inden for dykkerure, Marinemaster, der har spejlpolerede kanter og lynette for at forhindre, at de hænger fast og beskadiger det udstyr, som dykkere bruger. Heritage Diver’s og Marinemaster, der er vandtætte ned til 300 meter, er først og fremmest kendetegnet ved det glade ægteskab mellem funktionalitet og æstetik, som gør det til et helt oplagt ur at bære både til hverdag, og når du selvfølgelig skal under vand.

Og gennem deres konstante fokus på innovation og forbedringer står Heritage Diver’s-linjen og dets Marinemaster i dag som fyrtårne inden for det store udvalg af dykkerure på markedet.

T_SJE099J1_Beautyshot-(5)_BTL.jpgPROSPEX MARINEMASTER

Men historien om Seiko tager sin begyndelse mange år før 150M Diver’s og dets efterfølgere. Ja, faktisk skal vi helt tilbage til 1881, da den 21-årige iværksætter Kintaro Hattori, der havde arbejdet med ure, siden han var 13 år gammel, åbnede en butik med salg og reparation af ure i det centrale Tokyo. 11 år senere etablerede han fabrikken Seikosha, der begyndte at fremstille vægure. Lidt efter fulgte så Hattoris første lommeur, som skulle danne grundlag for den første landvinding i firmaets historie: det første japanske armbåndsur, Laurel, som Hattori og Seikosha præsenterede i 1913.

Seiko som eget brand blev først en realitet 11 år efter, i 1924, da det første Seiko-ur blev fremstillet. Og derfor kan Seiko i år fejre deres 100-årsjubilæum som ur-mærke. 100 år, som Seiko har brugt på at udvikle teknologiske landvindinger og bryde med folks forestillinger om, hvad der er muligt.

Tag bare historien om verdens første professionelle dykkerur, som Seiko sendte på gaden i 1975, 10 år efter, at 150M Diver’s første gang havde set dagens lys.

En dag i 1968 modtog Seiko et brev fra en japansk dykker fra Hiroshima, der i brevet forklarede i grafiske detaljer om den belastning, som et ur udsættes for på dybder på mere end 300 meter. Brevet var chokerende – og interessant – læsning for Seikos ingeniører, der straks tog udfordringen om at udvikle det bedste dykkerur, verden endnu havde set, på sig.

Og efter syv års forskning og udvikling kunne Seiko så i 1975 præsentere verdens første professionelle dykkerur, Diver’s 600M, som med sin titaniumkasse og særlige pakning er vandtæt ned til 600 meter.

På den måde har og er Seiko en virksomhed, der altid læner sig ind i verdens udvikling. I dag står Seiko som et bevidst ur-mærke, der tager vare om sit kreative community, som står bag nogle af de ikoniske kaldenavne til Seikos ure, herunder et af dets ikoniske dykkerursmodel med kaldenavnet Turtle (hvis navn kommer fra formen på kassen), ligesom de er et af de ur-mærker, der går forrest, når det kommer til den grønne dagsorden. Her er fokusset for Seiko særligt på verdenshavene, og med virksomhedens historik og kærlighed til dykning in mente giver det særdeles god mening.

Med ’Save the Ocean’-projektet, der er verdens største oprydningsinitiativ under vand, forsøger Seiko at hjælpe med at bevare de havmiljøer, som Seiko med deres ure siden 1965 har givet dykkere mulighed for at undersøge og forske i. Allerede nu har mere end 70.000 dykkere hjulpet til at skabe en såkaldt undervandsdatabase, som kortlægger de kæmpe mængder af plastik, metal, gummi, papir, der befinder sig på planetens havbunde.

Det handler om nutiden og fremtiden. Som det altid har gjort for Seiko.