Livet som testpilot: ”Det er forbundet med overhængende livsfare, som kun lader sig afværge, hvis det lykkedes mig at holde hovedet koldt”
Casper Børge Nielsen er testpilot i det danske flyvevåben. Han har været med i allerforreste linje, når der skulle udvikles og testes fly til Flyvevåbnet. Som den eneste ikke-amerikanske testpilot deltog han i udviklingen af det mest avancerede jagerfly, der nogensinde er blevet bygget, det højteknologiske F-35. I en ny bog får du hele hans historie, og vi bringer her et uddrag.
Der er alt for varmt i det lille cockpit. Solen står højt på en skyfri og nærmest dybblå himmel. Jeg styrer mit F-16 op i 16.000 fods højde over Mojaveørkenen. Da jeg nogle minutter før takeoff havde tjekket temperaturen på landjorden, meldte termometeret om 43 grader i skyggen, og selv om flyets aircondition kører for fuldt knald, bliver jeg grillet inde under cockpittets glasboble. Jeg orienterer mig lige en gang: Jeg har Edwards Air Force Base næsten lige under mig. Ude til venstre tårner Californiens Sierra Mountains sig op, og til højre strækker Death Valley sig, så lang øjet rækker. Jeg får øje på bjergbyen Tehachapi, hvor vi boede for mange år siden.
Så drejer jeg flyet rundt mod vest og skyder gashåndtaget helt frem. Trykket fra motorens 150.000 hestekræfter trykker mig tilbage i sædet, og flyet accelererer på et øjeblik til små 850 kilometer i timen.
Jeg kigger på testkortet, der sidder fastspændt på mit højre lår. Kortet beskriver i detaljer min mission, og øverst står der: “F-16 Out of Control Profile 1!” I civilt sprog og oversat til dansk vil det sige, at jeg skal flyve F-16’eren lodret op, som var det en raket, indtil flyet mister al fart, og jeg mister al kontrol med det. For de fleste jagerpiloter vil sådan en manøvre være forbundet med en overhængende fare for at miste livet, og der findes næppe en jagerpilot, der ved sine fulde fem ville bringe sig selv i denne situation helt frivilligt. For mig er det en del af det at være en testpilot.
Det lyder vildt, og det føles endnu værre, for det er alt andet end let at få kontrol over flyet igen: Det vil styrte mod jorden med 15.000 fod i minuttet, hvilket betyder, at jeg har mindre end ét minut til at få det under kontrol igen, ellers er flyet dødsdømt. Selv kunne jeg altid skyde mig ud i katapultsædet, hvis jeg kunne nå det, men det ville formentlig ikke være karrierefremmende.