”Om måneden?! Jeg har lige haft en weekend, hvor jeg læste 2 ½ bog, så tre film og to serier. Til arbejde ser jeg vel to eller tre film om ugen og også et par serier. Og så er jeg nok oppe på omkring otte film om ugen bare til eget forbrug.”
”Det er nummer ét spørgsmål, jeg får fra fulde mennesker, når jeg er ude. Men der er nogle stykker, der har været epokegørende både for mig og filmhistorien, og de er: ’Taxi Driver’, ’Apocalypse Now’, ’The Deer Hunter’ og ’The Godfather’, og det vil den filmelskende læser jo genkende som hørende under 'New Hollywood-bølgen'.”
”I nyere tid kan jeg huske at have givet seks stjerner til ’There Will Be Blood’ og ’Parasite’. Men seks stjerner er noget, jeg virkelig er påpasselig med at give. Det er til de ultimativt største mesterværker, og de hænger ikke på træerne.”
”Ja, jeg besluttede mig ret tidligt for, at det skulle være sådan. Karakteren er sammenlignelig med det gamle 13-tal, og der må ikke gå inflation i stjerner. Så er de jo ligegyldige. Selv med fem stjerner skal man virkelig være varsom. Det er kun til den ekstraordinært gode film.”
”Jeg studerede Æstetik og Kultur på universitetet, og undervejs fik jeg job på kulturmagasinet Agenda, som jeg blandt andet skrev filmanmeldelser for. De blev læst af nogle på Aarhus Stifttidende, der derefter headhuntede mig som deres filmanmelder. Siden har jeg været 10 år på Berlingske, 13 år på Go’ Morgen Danmark, og nu har jeg været med til at stifte What2Watch.dk”
”Jeg synes, selve analyseapparatet i anmelderi er interessant. Det har aldrig været nok for mig bare at føle eller synes noget, når jeg anmelder en film. Jeg vil undersøge, hvorfor det er sådan. Se på mekanikken bag. Det ligger bare godt og naturligt for mig at stille spørgsmål som: 'Hvordan reagerer jeg på det, jeg ser nu, og hvad skyldes det mon?' Og analyseapparatet er eksistensberettigelsen for os filmanmeldere.”
“Everybody is a critic these days, siger man jo. Alle kan komme ud fra biografen og sige sin mening. Som anmelder skal man tre spadestik dybere end det. Man skal kunne begrunde det på faglig vis. Anmeldelser vil altid være subjektive, men for at de i min optik bliver rigtig interessante, skal der en analyse på, der rækker ud over, hvad man selv følte eller syntes om filmen.”
”Det ville være forkælet at sige. Det er et privilegeret arbejde. Film er min passion, og jeg er endda så heldig at få penge for det, så jeg kan leve af det. Det er en gave, jeg takker for hver eneste dag.”
(f. 1966). Uddannet Cand.Mag i Æstetik og Kultur med speciale i Filmvidenskab og
grunduddannelse i Litteraturhistorie. Har været filmanmelder siden 1995. Hun har blandt andet været ansat ved Berlingske, Nova FM og Go’ Morgen Danmark. Medstifter af film- og serie-mediet, 'What2Watch.dk'.
”Miljøet er jo ikke så stort, og man møder mange af dem, der er med til at lave filmene, når man går i byen og så videre. Men min politik har altid været at gå efter det faglige i mine anmeldelser. På den måde synes jeg, at jeg har ryggen fri, hvis fx nogle filmfolk gerne vil diskutere, hvorfor jeg har givet deres værk to stjerner.”
”Ja. Jeg har et helt fint forhold til Rasmus Heide (manden bag 'Blå Mænd', 'Centervagt', 'Alle for én, to tre og fire' m.fl., red.), men jeg mødte engang nogle af hans klippere til en festlig begivenhed, og de fortalte mig, at der blev sagt mange ikke-så-pæne ting om mig i klipperummet, fordi jeg havde været ret hård ved nogle af hans film. Og sådan er det jo bare.
Man burde sagtens kunne være et venligt menneske, have en omgængelig tone, når man møder hinanden i virkeligheden og bare være uenige om produktet eller værket, der er kommet ud. Jeg gør også en dyd ud af ikke at være perfid, som visse andre anmeldere, specielt inden for musik, gør. Jeg synes, det er vigtigt at holde stien ren og forholde sig fagligt til værket, der er foran mig.”
”Jeg mødte engang en mand til en fest på d’Angleterre af alle steder, som var virkelig træt af mine anmeldelser af ’Transformers’-filmene. Jeg kan ikke huske, hvilken en af filmene det var, men han skældte mig ud for at have anmeldt den dårligt. Han er den sureste, jeg har mødt gennem tiden. Jeg plejer faktisk at spørge folk, der brokker sig til mig, hvorfor de synes, filmen eller serien var god. Det, synes jeg, er meget interessant at høre.”
”’Smølferne’ fra 2011. Hold kæft, den var dårlig. Og så måske ’Emoji Filmen’, hvor jeg selv lagde stemme til en af karaktererne. Den anmeldte jeg selvfølgelig ikke, men det var en sjov oplevelse at se stemmelægning til en animationsfilm inde fra på den måde. Det er sværere, end man lige tror, kan jeg sige. Men den var også virkelig dårlig. Mit barnebarn ser den faktisk ret ofte.”
”Det kommer meget an på, hvilket medie man har i ryggen, og hvilket brand man har som anmelder. Da jeg arbejdede på Go’ Morgen Danmark, havde jeg nok ret meget magt. Jeg har ad omveje fået fortalt, at anmeldelsen i Go’ Morgen Danmark havde en vis betydning for billetsalget.”
”Jeg elsker at rejse, så det skulle være hoteller. Det må være drømmejobbet.”
Frygt, katastrofetanker og tvangshandlinger fylder (nærmest) alt i den 32-årige illustrator Andreas Boghs tilværelse. Han lever i konstant alarmberedskab og beskriver sig selv som ’en broken record i kød og blo…