Nu skal håndboldtrøjerne på mode. Vi har fundet de tre mest … interessante
Fodboldtrøjer er allestedsnærværende i modebilledet. Men hvis du virkelig vil være på forkant af en modeflodbølge, er det de danske håndboldklubbers spilletrøjer, du tager til dig lige nu.
Af: MagnusKraftFoto: Getty Images
Offentliggjort
Nu er der håndbold-VM igen, og i år foregår herligheden i den kulturpolitiske treenighed
Danmark, Norge og Kroatien. Ikke lige umiddelbart en oplagt lejlighed til at
kigge ind i modeverdenens lunefulde spåkugle, skulle man tænke, men prøv så at
tænke to gange.
Det er en
træt og gammel sang, at fodboldtrøjerne som en del af blokecore-tendensen
har fyldt ikke så lidt i de seneste års mode. Se bare på den overvældende
produktion af ’fodboldtrøjer’, der ikke har tilknytning til nogen fodboldklub
(BLS, Balenciaga, Andrea Pirlos søn og mange andre). Eller tag en tur ud på
Dyrskuepladsen i slut-juni og se med egne øjne, hvordan ungdommen med store
smykker og sporty solbriller foretrækker at feste i ildelugtende polyester.
Med på
moden kan alle jo være. At definere moden, derimod, dét kræver sin mand. Her
kommer derfor et forslag: Udskift PSG med GOG, F.C. København med TMS Ringsted,
Venezia med Mors-Thy.
Annonse
De danske
håndboldklubber bedriver nemlig (og vi er ærligt talt lidt i tvivl, om
det er med vilje) en ekstrem udgave af tidens 90’er-00’er-mani med fuld knald
på farver og en rummelig tilgang til tekst og logoer i al almindelighed.
Og så er
trøjerne billigere end de inflationsramte fodboldtrøjer.
Vi har sneget
os i landets sportshaller og fundet vores tre favoritter fra den aktuelle
sæson:
1. GOG
Der er
bare intet værre end håndboldtrøjer, der ikke vil stå ved, at de er netop dét. Det
er så heldigvis ikke en fælde, håndboldligaens aktuelle førerhold fra GOG falder
i, for tjek lige den her gloriøse satan af en badehættegul penisforlænger.
Særligt
delikat er det, at den ikke bare er gul. Nej, de gule plamager i trøjens
base giver mindelser om en svedrelateret hudlidelse, hvilket jo kun er
naturligt, hvis man spiller håndbold dagen lang.
Annonse
Til
gengæld vil du sikkert være en af de allerførste (og det er jo det, der er hele
meningen), der om et par uger betræder Københavns modeuge iklædt en trøje med
budskabet: ”GOG er livet for os. For din ære vil vi slås. Er du lille, er du
stor, du på klubben tror. Vi er gule, røde og vi er fra GOG. Vi er fra GOG.”
Oh
yes. Sådan her
skal en rigtig håndboldtrøje se ud. Generelt er det jo sådan med livet, at det
ikke nytter at gøre tingene halvt. Hos Mors-Thy gør de det helt. Mange fodboldklubber
kritiseres helt hysterisk, hvis de bilder sig ind at have tre sponsorater på
deres trøje. Mors-Thys håndbolddrenge har 13 på fronten alene. Det er især
placeringen af reklamen for Ornestation Mors, der gør det for os: et billede af
en stor orne lige over blindtarmen – værsgo.
Mange
trøjedesignere ville nok frygte for et lidt hektisk helhedsindtryk med alle de multifarvede
sponsorater. Ikke hos Mors-Thy. De har bare knaldet klublogoet i megastørrelse
ind som trøjebaggrund. Resultatet er en trøje, man bare kan blive ved med at gå
på opdagelse i.
Trøjen
her burde måske komme med jodtabletter, men nej, der meldes ikke om radioaktive
udslip nær de nordsjællandske håndboldhaller; det er såmænd bare Nordsjælland
Håndbolds pivfrække hjemmebanetrøje, der kommer med et friskt udtryk, man lige
skal vænne sig til.
Lykkes
man med dét, står man med en trøje, der – uanset hvordan man vender og drejer
det – er helt uforglemmelig. Giftfarven er én ting. Læg dertil den vilde
integration af klublogoets motiv, der lægger sig som en skygge på tværs af trøjen.
Og reklamen for Børge Nielsen i skridthøjde. Og det hemmelige sponsorat med
hvid skrift, der er så svært at syne, at man faktisk overhovedet ikke kan se,
hvad der står. Sådan laver de dem bare ikke i fodboldverdenen, og tak for det.
Jeg bliver måske lidt irriteret på mig selv over, at det stadig er så svært for mig at få Mette frem. Det er nok mest, når jeg er på skærmen. Jeg oplever ikke, det er så svært, når jeg er ude at møde folk.