Wood Wood giver Mickey Mouse en tur i vridemaskinen

Wood Wood giver Mickey Mouse en tur i vridemaskinen
Offentliggjort

Da Disney henvendte sig til Wood Wood og spurgte, om de havde lyst til at lave et samarbejde, var det danske firma ikke i tvivl. Det var mest et spørgsmål om at finde den rigtige Disney-karakter.

”Vi blev enige om at begrænse os til Mickey Mouse. Disney ejer jo både Marvel og Lucas Film og dermed Star Wars, og det var jo også fristende at beskæftige sig med. Men når man laver sådan et smalt koncept her, virker det bedst at fokusere,” siger Wood Woods medstifter og designer Brian Jensen.

Normalt er tøj med Mickey Mouse-print noget, enhver, der har købt en licens af Disney-koncernen, kan give sig til at trykke.

”Det var vigtigt for os at lave noget, der distancerede os til den genre af traditionelt Disney-tøj og i stedet trække ham ind i vores verden,” siger Brian Jensen.

Han og hans kolleger besluttede at arbejde med prints, hvor en klassisk Mickey-figur bliver vredet, forvrænget og forlænget, hvilket alt i alt giver en fornemmelse af bevægelse.

Hos Wood Wood var de overraskede over, at Disney-koncernen ikke udøvede særlig megen kontrol over designprocessen, men lod Wood Wood rode frit med koncernens mest ikoniske karakter.

”Man har en ide om, at de er meget beskyttende over for Mickey Mouse. Så jeg regnede med at få afslag på mine skitser, men det gik rent igennem. Kun når det kommer til logoer, er det mere kompliceret. Vi havde plan om at bruge det oprindelige ’W’ fra Walt Disneys signatur, men der opstod en masse juridiske rettighedsspørgsmål. Så det droppede vi,” siger Brian Jensen, der synes, det var sjovt at arbejde med at globalt popkultur-ikon:

”Jeg kan godt lide at arbejde med ikoner og symboler, og det var meget tilfredsstillende, at vi ikke bare fik lov at sætte ham på en t-shirt, men også til at gøre noget ved ham. Det var forfriskende at arbejde med noget, der er så mainstream og så langt fra, hvor vi egentlig kommer fra.”

Kollektionen, der kan ses herunder, bliver præsenteret 20. oktober i den parisiske tøjbutik Colette og kan købes i Wood Woods butikker fra 3. november. Man kan fra 27. oktober forudbestille elementer fra den på woodwood.dk.