Det er altid en lidt uhyggelig tanke: Hvor meget information gemmer dine foretrukne sociale medier egentlig om dig? Hvad kan de se og hvordan?
Men det er faktisk relativt simpelt at tjekke, hvor meget Facebook ved om dig, og hvad det sociale medie giver videre til tredjepartsvirksomheder, der ønsker at fodre dig med skræddersyede reklamer.
Facebook gemmer nemlig selv en del af informationerne og inddeler dem i kategorier, så du selv kan se dem. Det eneste, du skal gøre, er at følge et par simple trin:
Annonse
1. Klik på spørgsmålstegnet eller den lille lås i højre hjørne af Facebooks topmenu
2. Klik på ’Genveje til privatindstillinger’
3. Klik på ’Se flere indstillinger’
4. Tryk på ’Annoncer’ i bunden af menuen til venstre
5. Gå til ’Din information’ og klik på ’Dine kategorier’
I ’Dine kategorier’ kan du se en liste over informationer, Facebook formidler videre om dig og dine præferencer. Bl.a. hvilken mobiltelefon du bruger, hvilken browser du anvender, om du rejser meget, og om du fx kategoriseres som en ’millennial’.
Annonse
Hvis nogle af informationerne er upræcise, kan du selv slette kategorierne, men sandsynligvis erstattes de af nye, så fremtidige reklamer bliver endnu mere præcise og målrettede mod netop dét, du interesserer dig for. En anelse skræmmende.
Jeg bliver måske lidt irriteret på mig selv over, at det stadig er så svært for mig at få Mette frem. Det er nok mest, når jeg er på skærmen. Jeg oplever ikke, det er så svært, når jeg er ude at møde folk.