En bildesigners fornemmeste opgave er at kunne ramme et vilkærligt bilmærkes design-dna og bygge videre på det. At kunne skabe noget nyt ved at kigge på noget gammelt. Den evne får danske Anders Warming brug for i sit nye job som designchef hos MINI, men allerede som ansvarlig for BMW's eksteriørdesign har han vist, at han mestrer disciplinen.
Læs videre og se flere billeder på de følgende sider.Sammen med koncerndesignlederen Adrian van Hooydonk har han haft den slet skjulte mission at tilføre forgængeren Chris Bangles ideer noget mere mainstream-appel. Seneste eksempel er topmodellen i BMW 6-serien, og her har Warming løst opgaven ved at kigge på 70'ernes smukke 6-serie coupé samt de endnu ældre CSI-modeller. Vel at mærke stadig med brug af de mange konkave overflader, som er en af hovedingredienserne i BMW's formsprog i dette årtusinde.Det ser man først og fremmest på bagpartiet, hvor Warming har skrevet forgængerens rygsækagtige bagagerum ud af historien og skabt en mere klassisk, strømlinet afrunding af designet. Resultatet er en konservativt elegant cabriolet, som ser mindst lige så godt ud med kluden på, som den gør, når bilen er åben.
Man bliver aldrig træt af at kigge på den, men hvordan er den så indeni? Svaret er, at den er præcis så lækker og førerorienteret, som en BMW bør være, men skal vi finde en indvending mod bilen, bliver det netop, at interiøret i den grad minder om slægtningene i 5-serien. Det er også en lækker bil, bevares, men man kunne måske godt forvente, at en topmodel var lidt mere sin egen indeni.Læs resten af artikel i det nyeste nummer af Euroman.
BMW 640i Cabriolet
Motor: 3,0 liter, R6 Twin Turbo
Hestekræfter: 320
Moment: 450 Nm v. 1300 omdr.
Tophastighed: 250 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 5,7 sek.
Benzinøkonomi: 12,7 km/l (EU-norm)
CO2-udledning: 285 g/km
Pris: 1.747.000 kr.