Tis på fingrene og lavt dæktryk: Her er Brian Holms 13 råd til at cykle om vinteren
Frosten bider og sneen falder. Men det kolde vejr skal ikke være nogen undskyldning for ikke at køre på racercykel hele året rundt. Her guider Brian Holm til at cykle om vinteren.
Af: Kristoffer Dahy Ernst og Brian HolmFoto: Privat
Brian Holm har kørt på cykel i 50 år. Ikke kun om
sommeren, når alt har været skønt, men i den grad også om vinteren i sneen og
regnen og i kulden. Det er her, karakter bygges, og dårlige undskyldninger kan
man pakke væk sammen med sit abonnement på Netflix.
Og det hele behøver faktisk ikke være så
lidelsesfuldt, hvis man gerne vil køre året rundt. Der er nemlig et par tommelfingerregler,
der er rigtig gode at kende, når kulden sætter ind.
Her kommer den tidligere
sportsdirektør og cykelrytter med hans bedste råd til at holde cyklen kørende,
når der er sne og frost på landevejene:
Annonse
1. Sæt et par ordentlige dæk på din cykel som fx Schwalbe Durano Plus
eller Continental 4 Season. Tubeless
fungerer godt, undtagen hvis du punkterer for alvor.
2. Kør aldrig med mere end 3 bar dæktryk, hvis der er sne. Alt over
er for glat.
3. Om vinteren skal din cykel altid have skærme på. Sørg for at have
5 cm mellem dæk og skærme, for ellers vil sneen blokere dit hjul.
4. Luft er gratis, så du kører selvfølgelig med en håndpumpe.
CO2-patroner virker ikke altid, og i øvrigt er de dårlige for klimaet.
5. Lav en lille termokande med varm te, som du
opbevarer i den midterste lomme på ryggen. Det holder din ryg varm.
6. Hvis temperaturen er lavere end -2 og det blæser,
skal du køre med doubleface-lammeskindsluffer. Jeg fik et par af Lars
Michaelsen i 1990, og i 35 år har jeg aldrig haft kolde fingre hverken til
træning eller til løb. Glem alt om Gore-tex, intet kommer i nærheden af
lammeskind.
Annonse
7. Kør med LED-baglygte for en sikkerheds skyld.
8. Kør ALDRIG afsted uden en god regnjakke.
9. Er der tung sne og minusgrader, vil dine tandhjul
fryse til efter omkring to timer. Den lille pal i kassetten vil ikke gribe fat,
fordi den er frossen, så du træder uden at komme nogle vegne. Der findes der
tre løsninger på:
Træd pedalerne bagud og så hurtigt frem igen, så palen
griber fat.
Hæld din varme te på kassetten og gentag første punkt.
Pis på
kassetten, så den virker igen og du kan køre hjem. Hvis ingen kigger, kan du
også tisse på dine fingre efter at have skiftet slange, så dine fingre overlever
kulden.
10. Brug altid 15-20 minutter på at rengøre din
cykel, når du kommer hjem. Cyklen på billedet ovenfor er Zdeněk Štybars aflagte
fra 2011, og den er nærmest som ny.
11. Hvis du træner på en langsom cykel om vinteren, vil du være
flyvende, når det bliver forår og du igen kører på din hurtige cykel.
12. Træning er en mental forsikring. Du får mere
energi, du styrker din selvtillid og træning udendørs om vinteren gør dig glad.
I hvert fald når du er hjemme igen.
Annonse
13. Hvis du fryser, efter du har rengjort din cykel,
kan du hoppe på hometraineren og køre intervaller (4 x 3,5 minut hurtigt med
1,5 minuts roligt kørsel imellem). Resultatet bliver, at du får lyst til et
koldt bad i stedet for et varmt. Det er godt for miljøet, og så kommer du også
til at vinde et par løb i 2025.
Husk at lytte til Café
Eddy, Euromans podcast om cykling, hvor Brian Holm og
Bastian Emil Goldschmidt vender det seneste nye i cykelsportens verden. Med
skiftende gæster og med en stemning som på Den Gamle Kaffebar er der plads til
skarpe holdninger i en ærlig atmosfære, hvor også musik, mode, kunst, og poesi
holdes frem i lyset.
Café Eddy er en hyldest til cykelsporten, dens
traditioner, særheder, brogede persongalleri, intriger, styrt, og viljen til
sejr. Navnet sender tankerne mod cafélivet med plads til reflektion og
iagttagelse, og Eddy Merckx den store coureur complet, og hans elegante
og stilfulde udtryk.
Jeg kan godt lide, at alt er up in the open. De sjoveste mennesker er dem, der kan finde ud af at læse en simpel situation. Og det er der bekymrende mange, der ikke kan.