Her er manden, der skal erstatte Jesper Buch: ”Selvom jeg havde penge i banken, syntes jeg, at jeg havde et virkeligt kedeligt liv”
Just Eat-stifteren Jesper Buch er ude, og Hungry-stifteren Morten Larsen er inde i ’Løvens Hule’. Er han bare Jesper Buch i forklædning? Vi har spurgt ham.
Morten Larsen er sammmen med Tahir Siddique og Nikolaj Nyholm en af de nye løver, som håbende iværksættere skal forsøge at overbevise om, at deres værdisætning er rigtig, og at deres virksomheder har fremtidspotentiale i den nye sæson af ’Løvens Hule’, der har premiere på DR 4. januar.
Til daglig er den 45-årige erhvervsmand far til fire og bor med sin kone, børn og deres to hunde, Bella og Bobby, i Risskov. I 2013 stiftede han madudbringningstjenesten Hungry, som han i 2021 solgte for et trecifret millionbeløb.
Inden da har han arbejdet hos blandt andet DBA, Miinto og Just Eat, hvor han var direktør under Jesper Buch, der senere blev medinvestor i Hungry. Mens Morten Larsen først nu får fjernsynsdebut i ’Løvens Hule’, har han været involveret i programmet i længere tid. I fællesskab med Jesper Buch stiftede han investeringsselskabet Viking Capital i 2022, og det var udelukkende gennem det selskab, at Jesper Buch investerede i forrige sæson af ’Løvens Hule’.
Hvordan kan det være, at du sagde ja til at være med i ’Løvens Hule’?
”I min karriere har jeg været involveret i mange forskellige spændende virksomheder. Jeg startede min karriere på Den Blå Avis, kom så til Just Eat, hvor jeg blev direktør, og senere blev jeg direktør og partner i Miinto.
Jeg har altid været glad for ideen om, at der var noget, der skulle bygges op for at kunne sælges, når det blev stort nok.
I 2013 startede jeg Hungry, hvilket jeg solgte igen i 2021 for et trecifret millionbeløb. Salget gav mig frihed til at gøre, hvad jeg ville, uden at skulle tænke på økonomien i det. Inde i mit naive hoved tænkte jeg, at jeg bare skulle ud og hygge mig og spille noget padel, men allerede efter et halvt år begyndte jeg at røvkede mig.
Det kunne godt være, at jeg havde penge i banken, men jeg syntes, at jeg havde et virkeligt kedeligt liv. Jeg besluttede mig for, at jeg skulle i gang med noget, så da de ringede og spurgte, om jeg ville være med i ’Løvens Hule’, var jeg helt klar på det.”
Der er et par paralleller mellem dig og Jesper Buch. Han startede Just Eat og solgte det igen, du startede Hungry og solgte det igen. Nu går du også i hans fodspor og bliver løve. Kan du forstå, hvis der er nogen, der tænker, at du bare er Jesper Buch 2.0?
”Jeg vil sige, at Jesper Buch og jeg er meget forskellige, og jeg tror faktisk, at det er årsagen til, at vi har haft et så godt samarbejde gennem årene. Vi er meget forskellige profiler, hvilket man også kommer til at opleve, når man ser den nye sæson. Jeg er fx en lidt mere kommerciel profil, end han er. Noget af det vigtigste for mig er, om der er en mulighed for at skalere en forretning.”
Hvad skal man gøre for at imponere dig inde i hulen?
”Man skal have ild i øjnene. Man skal virkelig ville den virksomhed, man har. Det skal ikke være et hyggeprojekt.”
Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?
“Jeg står op og går en tur med mine hunde. Når jeg kommer hjem igen, laver jeg en kop kaffe, som jeg sætter mig med i min lænestol, og så bruger jeg en times tid på at svare mails. Derefter rykker jeg ved en 10-tiden ind på mit hjemmekontor, hvor jeg sidder til omkring klokken halv fire. Det afhænger lidt af dagen, hvor længe jeg arbejder.”
Hvad har du lavet, siden du solgte Hungry for to år siden?
”Efter jeg solgte Hungry, har jeg lavet en del advisory board- og bestyrelsesarbejde, og så har jeg det sidste år brugt en del tid på ’Løvens Hule’. Alt det, Jesper Buch investerede i sidste år, ejer jeg 50 procent af.”
Hvorfra udsprang ideen om at starte Hungry?
”Da jeg arbejdede hos Just Eat, tænkte jeg, at det var utroligt, at der ikke var nogen, der konkurrerede mod os. Lidt efter at firmaet blev solgt, tog jeg fat i direktøren i den tyske virksomhed Delivery Hero, som jeg kendte, fordi jeg havde kæmpet mod dem på det svenske marked. Jeg fortalte ham, at jeg havde fået en ide om at konkurrere mod min gamle arbejdsgiver, og at jeg ville have Delivery Hero med.”
Hvad var de største fejl, du lavede, da du havde Hungry?
”Vi lavede jo sindssygt mange fejl. Vi startede op i Holland, investerede 30 millioner og lukkede det igen. Vi startede op i Irland, brugte nok også 20-30 millioner og endte med at lukke det igen. Jeg kunne godt have undværet, at vi brændte så mange millioner af, men jeg har også lært meget af det, og det var ikke penge, vi ikke kunne tåle at tabe. Hvis ikke vi turde at satse og prøve nogle ting af, var vi aldrig lykkedes på den store klinge.”
Hvordan besluttede du dig for, at tiden var rigtig til at sælge Hungry?
”Det var følelsen af, at hvis man skulle tage næste skridt og konkurrere mod de her store europæiske aktører, der havde mange penge og en vis aggressivitet, ville det kræve noget andet og mere end Morten fra Risskov. Det ville kræve et kæmpe apparat, og det havde vi allerede gennem vores medejere Delivery Hero, der indtil da havde ejet 44 procent af Hungry. Vi solgte de resterende procent til dem, så de overtog virksomheden.”
Hvordan fejrede I salget?
”Jamen, det er jo lidt pinligt, fordi jeg bare er så dårlig til at fejre sådan noget. Jeg kan ikke engang sige dig, hvordan jeg fejrede salget. Jeg tror, jeg fik et glas vin eller et eller andet åndssvagt.”
Er der noget, du er blevet nødt til at ofre for din karriere?
”Når man vælger at have familie, mange børn og drive virksomheder fra start ups til store selskaber, så koster det noget på ens fritid. Jeg har i lange perioder arbejdet ufatteligt meget. Da jeg var direktør i Miinto, havde jeg minimum tre rejsedage til udlandet om ugen og boede i en lejlighed i København fra mandag til torsdag, så der var en masse dage, hvor jeg ikke var sammen med min familie.
Det er klart, at der er nogle venskaber, jeg har ofret. Man har jo bare ikke den samme tid til at være der for sit netværk, når man gør karriere på den måde, som jeg har gjort.”
Synes du, at du bruger for meget tid på din telefon?
”Jeg bruger meget tid på min telefon. Men der er også bare så mange ting, man bruger sin telefon til. Jeg kunne slet ikke forestille mig en hverdag, hvor jeg ikke havde en telefon.
De apps, jeg bruger mest, er Gmail og Slack. Men jeg bruger også meget tid på LinkedIn, hvilket jeg bruger til dialog med netværk, at se spændende tendenser, følge spændende mennesker, udvide mit netværk og skabe lidt opmærksomhed om mine egne projekter. LinkedIn er et vigtigt arbejdsredskab for mig. Jeg synes, at alle burde tage LinkedIn seriøst. Det giver en et godt netværk, og det er jo vigtigt for os alle sammen at bygge det op, uanset hvad fanden, det er, vi laver.”
Har LinkedIn hjulpet dig i din karriere?
”Jeg har hjulpet medarbejdere videre den vej. Hvis jeg har set nogle, der er blevet opsagt eller lignede, og som skulle ud på arbejdsmarkedet, har jeg hjulpet med at sætte dem i kontakt med folk, der kunne bruge dem.
Jeg bruger det også selv til at finde folk, jeg kan hyre. Hvis jeg skal bruge en person til noget teknisk, er det helt genialt at gå ind og søge efter, hvem der kan hjælpe med at bygge det. Så går der et splitsekund, og så er der masser af muligheder på bordet. Jeg har også selv brugt det meget i en periode, da jeg skulle ud at finde selskaber, der kunne tænke sig sådan en som mig.”
Hvad er det bedste råd, du nogensinde har fået?
”At man skal holde begge ben på jorden.”