Mine fingre sitrer, og jeg skal en lille smule på toilettet.
Ikke fordi jeg fryser eller er nervøs, men fordi jeg lige har drukket tre
kopper kaffe i træk. Nærmere bestemt en drypkaffe, en pour over og en dobbelt
espresso fra April (udtales på engelsk, red.). En sådan oplevelse kan koste alt fra 65 kroner for den
billigste kop kaffe til 899 kroner for den fulde smagsoplevelse.
Det lyder måske som mange penge for kaffe … Eller okay, det er
mange penge for kaffe. Men det er altså heller ikke den hverdagstjære, du tvinger
i dig på kontoret, eller de to caffe latter, Katherine Diez henter i 7-Eleven.
Hos April vil de give gæsterne en kaffeoplevelse udover det sædvanlige, fortæller
Emil Spicker, der er Aprils Whole Sale Manager i Danmark.
”Vi ønsker at løfte det kulinariske niveau og skabe en
kaffeoplevelse, som ikke er set før i det meste af Europa. At skabe
Michelin-oplevelsen inden for kaffe,” siger han.
Det har de tænkt sig at gøre ved at fokusere på deres tasting
og reserve menu. En tasting menu koster 899 kroner, indeholder 4-6
kaffebaserede drikkevarer og tager omkring en time at drikke sig gennem. En
reserve menu er blot én kop kaffe og koster 349 kroner. Til gengæld bliver den rullet ned til dig på
et lille barbord i krom og røget glas, hvorefter baristaen nøje brygger din
kaffe foran dig og fortæller om bønnernes oprindelse.
I 2016 startede Patrik Rolf April Coffee Roasters, og siden
da har de forsynet de købelystne danskere med nøje kurateret kvalitetskaffe
fra udvalgte bønder. Lige fra starten har det været deres vision at riste og
sælge kaffe, der er bæredygtigt produceret og solgt. Det har sin pris, og
derfor har det også været deres mission at få folk til at drikke mindre, men
bedre kaffe.
”Visionen med April har altid været at hæve kvaliteten af
den kaffe, folk drikker. Om det er derhjemme eller på en kaffebar,” siger Emil
Spicker.
I 2020 åbnede de så deres første kaffebar i Ryesgade 86 som
et showroom designet i samarbejde med Finn Juhl, og i 2024 åbnede de i
Pilestræde 37 i samarbejde med den danske møbelforretning A. Petersen. I
år har de valgt at lukke de to for at samle dem i en ny og forbedret version.
Den nye kaffebar er åbnet i nabobutikken på Pilestræde 39,
der før husede Norse Projects. Det er stadig A. Petersen, der har leveret
møblerne. Indretningen er minimalistisk og overvejende bestående af beton, krom
og lidt fyrretræ. Al kaffen er kværnet på forhånd og hænger i små
plastikbeholdere på væggen.
”Det er en del af Michelin-oplevelsen,” fortæller Emil
Spicker.
Foruden den nye butik åbner April også en ”hverdagskaffebar”
i deres gamle lokale i nabobutikken på Pilestræde. Det bliver dog under et
andet navn, Sustainable Profile, som også kommer til at servere de gængse
favoritter som en bolle med ost og matcha latte.
April ligger i Pilestræde 39, 1112, København K, og har
åbent tirsdag til søndag 09.00-18.00
Sustainable Profile ligger i Pilestræde 37, 1112,
København K, og har åbent mandag til fredag 07.30-18.00 og lørdag 09.00-18.00.