349 kroner for en kop kaffe: Københavnsk kaffebar vil skabe Michelin-oplevelse for gæsterne

Det eksklusive kafferisteri April har valgt at lukke deres to eksisterende butikker. I stedet vil de fokusere alt deres energi i en ny og større kaffebar, der skal give københavnerne og verden "den ultimative kaffeoplevelse".

Offentliggjort

Mine fingre sitrer, og jeg skal en lille smule på toilettet. Ikke fordi jeg fryser eller er nervøs, men fordi jeg lige har drukket tre kopper kaffe i træk. Nærmere bestemt en drypkaffe, en pour over og en dobbelt espresso fra April (udtales på engelsk, red.). En sådan oplevelse kan koste alt fra 65 kroner for den billigste kop kaffe til 899 kroner for den fulde smagsoplevelse.

Det lyder måske som mange penge for kaffe … Eller okay, det er mange penge for kaffe. Men det er altså heller ikke den hverdagstjære, du tvinger i dig på kontoret, eller de to caffe latter, Katherine Diez henter i 7-Eleven. 

Hos April vil de give gæsterne en kaffeoplevelse udover det sædvanlige, fortæller Emil Spicker, der er Aprils Whole Sale Manager i Danmark.

”Vi ønsker at løfte det kulinariske niveau og skabe en kaffeoplevelse, som ikke er set før i det meste af Europa. At skabe Michelin-oplevelsen inden for kaffe,” siger han.

Det har de tænkt sig at gøre ved at fokusere på deres tasting og reserve menu. En tasting menu koster 899 kroner, indeholder 4-6 kaffebaserede drikkevarer og tager omkring en time at drikke sig gennem. En reserve menu er blot én kop kaffe og koster 349 kroner. Til gengæld bliver den rullet ned til dig på et lille barbord i krom og røget glas, hvorefter baristaen nøje brygger din kaffe foran dig og fortæller om bønnernes oprindelse.

I 2016 startede Patrik Rolf April Coffee Roasters, og siden da har de forsynet de købelystne danskere med nøje kurateret kvalitetskaffe fra udvalgte bønder. Lige fra starten har det været deres vision at riste og sælge kaffe, der er bæredygtigt produceret og solgt. Det har sin pris, og derfor har det også været deres mission at få folk til at drikke mindre, men bedre kaffe.

”Visionen med April har altid været at hæve kvaliteten af den kaffe, folk drikker. Om det er derhjemme eller på en kaffebar,” siger Emil Spicker.

I 2020 åbnede de så deres første kaffebar i Ryesgade 86 som et showroom designet i samarbejde med Finn Juhl, og i 2024 åbnede de i Pilestræde 37 i samarbejde med den danske møbelforretning A. Petersen. I år har de valgt at lukke de to for at samle dem i en ny og forbedret version.

Den nye kaffebar er åbnet i nabobutikken på Pilestræde 39, der før husede Norse Projects. Det er stadig A. Petersen, der har leveret møblerne. Indretningen er minimalistisk og overvejende bestående af beton, krom og lidt fyrretræ. Al kaffen er kværnet på forhånd og hænger i små plastikbeholdere på væggen.

”Det er en del af Michelin-oplevelsen,” fortæller Emil Spicker.

Foruden den nye butik åbner April også en ”hverdagskaffebar” i deres gamle lokale i nabobutikken på Pilestræde. Det bliver dog under et andet navn, Sustainable Profile, som også kommer til at servere de gængse favoritter som en bolle med ost og matcha latte.

April ligger i Pilestræde 39, 1112, København K, og har åbent tirsdag til søndag 09.00-18.00

Sustainable Profile ligger i Pilestræde 37, 1112, København K, og har åbent mandag til fredag 07.30-18.00 og lørdag 09.00-18.00.