Dansk tøjmærke med i kapløbet om prestigefyldt pris på flere millioner kroner

Den danske designer Sigurd Bank, manden bag Mfpen, har været til semifinalen i den profilerede pris LVMH Prize for Young Fashion Designers. Går alt vel, tjekker tre millioner kroner ind på kontoen.

Offentliggjort

Det er måske ikke hos alle, at klokkerne straks ringer, når de hører om LVMH Prize eller LVMH i det hele taget. Men bag den ydmyge forkortelse gemmer sig de mindre ydmyge mærkenavne Louis Vuitton, Moët og Hennesy.

Men det franske konglomerat, der sidste år omsatte for svimlende 84,68 milliarder euro og har en af verdens rigeste mænd Bernard Arnault i spidsen, er ikke bare indehaver af en lang række luksusvarer og –mærker. De er også prisuddelere – med store summer på spil.

Nærmere bestemt er der tale om LVMH Prize, hvor unge tøjdesignere fra hele verden i alderen 18-40 år dyster mellem tre præmier: hovedprisen på 400.000 euro, The Karl Lagerfeld Prize på 200.000 euro samt The Savoir-Faire Prize på 200.000 euro. Derudover modtager vinderne af hovedpræmien og The Karl Lagerfeld Prize også et mentorforløb med LVMH-holdet.

Blandt de 20 semifinalister til den 12. udgave af LVMH Prize er to danske navne, Nicklas Skovgaard og Sigurd Bank, skaberen af Mfpen. Her fortæller sidstnævnte om oplevelsen, og hvordan han vurderer sine egne vinderchancer.

Hvordan kom du med i konkurrence? 

”Jeg blev kontaktet af nogle med tæt forbindelse til konkurrencen, der anbefalede mig at ansøge. Det var egentlig ikke noget, jeg havde planer om, og jeg var meget i tvivl, om det var noget, jeg havde lyst til. Der skulle formuleres en masse til ansøgningen, og selve semifinalen har virkelig også været intens. Samtidig har jeg jo firmaets daglige gang, der skal passes. Men når jeg nu blev opfordret til at ansøge, tænkte jeg, det var dumt at lade være.” 

Hvordan har det været at være med? 

”Det har været spændende, men også virkelig hårdt. Udover at man skal præsentere sit brand for deres panel af eksperter, som de kaldes, er der virkelig mange interviews. Og det er ikke så meget mig. Mit fokus ligger i selve produktet og at skabe dygtigt lavet tøj. Det ligger ikke i at stå og plapre til et eller andet fashion-medies TikTok. Men det er også en del af det, og man må tage det med, men jeg kan mærke, at det tynger mig lidt.” 

Hvad er det vildeste, der er sket? 

”Det var ret specielt at stå og præsentere mine ting for Anna Wintour (den ikoniske chefredaktør for amerikanske Vogue, red.). Hun beholdt selvfølgelig hendes store, sorte solbriller på, men hun var virkelig rar og meget interesseret i vores produkt. Jeg blev næsten lidt skuffet, da jeg havde håbet lidt på et ’Devil Wears Prada’-moment. Hun spurgte faktisk, hvor alle vores farver var blevet af, da vi jo har en ret afdæmpet farvepalet. Men hun respekterede også vores standpunkt om ikke rigtigt at bruge farver.” 

Hvad er det sjoveste, der er sket? 

”Jeg husker ikke en enkelt episode. Men Nicklas Skovgaard var også nomineret, vi rejste sammen herned, og vi havde vores kollektioner ved siden af hinanden i showroomet, så vi har haft vores lille ’Copenhagen corner’. Det har været ret hyggeligt.” 

Hvordan tror du selv dine chancer er for at vinde? 

”Vi har tænkt meget over det hernede. Det er meget både-og. På den ene side tænker jeg, at vi har en god chance, da vores tøj står meget ud i forhold til de andre nominerede. Det er mindre larmende end deres. Vi fokuserer på håndværket, tailoring og produkter, der har en lang levetid designmæssigt. Ikke på larmende design, der trækker en masse opmærksomhed. Og det, tror jeg, både kan være vores fordel og ulempe. Men jeg er ret stolt over at være det første brand, der laver ’traditionel’ herretøj, som er kommet så langt.” 

Hvem er de mest prominente mennesker, du har mødt? 

”Stort set alle i deres ekspertpanel er ret prominente, men ærlig talt, så ved jeg ikke, hvem mange af dem er. Jeg går desværre ikke op i sådan noget. Han er måske ikke så prominent, men jeg fik en god snak med Adrian Joffe, som er CEO hos Dover Street Market (international tøjbutik, der blandt andet ligger i London, New York, Singapore, red.), som vi allerede har et tæt samarbejde med. At snakke med deres CEO, som var meget imponeret over vores kollektion og tilgang, det var fedt.”