Det er måske ikke hos
alle, at klokkerne straks ringer, når de hører om LVMH Prize eller LVMH i det
hele taget. Men bag den ydmyge forkortelse gemmer sig de mindre ydmyge
mærkenavne Louis Vuitton, Moët og Hennesy.
Men det franske
konglomerat, der sidste år omsatte for svimlende 84,68 milliarder euro og har en af verdens rigeste
mænd Bernard Arnault i spidsen, er ikke bare indehaver af en lang række luksusvarer
og –mærker. De er også prisuddelere – med store summer på spil.
Nærmere bestemt er
der tale om LVMH Prize, hvor unge tøjdesignere fra hele verden i alderen 18-40
år dyster mellem tre præmier: hovedprisen på 400.000 euro, The Karl Lagerfeld
Prize på 200.000 euro samt The Savoir-Faire Prize på 200.000 euro. Derudover
modtager vinderne af hovedpræmien og The Karl Lagerfeld Prize også et
mentorforløb med LVMH-holdet.
Blandt de 20
semifinalister til den 12. udgave af LVMH Prize er to danske navne, Nicklas
Skovgaard og Sigurd Bank, skaberen af Mfpen. Her fortæller sidstnævnte om
oplevelsen, og hvordan han vurderer sine egne vinderchancer.
Hvordan kom du med i
konkurrence?
”Jeg blev kontaktet af nogle med tæt forbindelse til konkurrencen, der
anbefalede mig at ansøge. Det var egentlig ikke noget, jeg havde planer om, og jeg
var meget i tvivl, om det var noget, jeg havde lyst til. Der skulle formuleres
en masse til ansøgningen, og selve semifinalen har virkelig også været intens.
Samtidig har jeg jo firmaets daglige gang, der skal passes. Men når jeg nu blev
opfordret til at ansøge, tænkte jeg, det var dumt at lade være.”
Hvordan har det været at være med?
”Det har været spændende, men også virkelig hårdt. Udover at man skal
præsentere sit brand for deres panel af eksperter, som de kaldes, er der
virkelig mange interviews. Og det er ikke så meget mig. Mit fokus ligger i
selve produktet og at skabe dygtigt lavet tøj. Det ligger ikke i at stå og
plapre til et eller andet fashion-medies TikTok. Men det er også en del
af det, og man må tage det med, men jeg kan mærke, at det tynger mig lidt.”
Hvad er det vildeste, der er sket?
”Det var ret specielt at stå og præsentere mine ting for Anna Wintour (den
ikoniske chefredaktør for amerikanske Vogue, red.). Hun beholdt selvfølgelig
hendes store, sorte solbriller på, men hun var virkelig rar og meget
interesseret i vores produkt. Jeg blev næsten lidt skuffet, da jeg havde håbet
lidt på et ’Devil Wears Prada’-moment. Hun spurgte faktisk, hvor alle vores
farver var blevet af, da vi jo har en ret afdæmpet farvepalet. Men hun
respekterede også vores standpunkt om ikke rigtigt at bruge farver.”
Hvad er det sjoveste, der er sket?
”Jeg husker ikke en enkelt episode. Men Nicklas Skovgaard var også
nomineret, vi rejste sammen herned, og vi havde vores kollektioner ved siden af
hinanden i showroomet, så vi har haft vores lille ’Copenhagen corner’. Det har
været ret hyggeligt.”
Hvordan tror du selv dine chancer er for at vinde?
”Vi har tænkt meget over det hernede. Det er meget både-og. På den ene side
tænker jeg, at vi har en god chance, da vores tøj står meget ud i forhold til
de andre nominerede. Det er mindre larmende end deres. Vi fokuserer på
håndværket, tailoring og produkter, der har en lang levetid
designmæssigt. Ikke på larmende design, der trækker en masse opmærksomhed. Og
det, tror jeg, både kan være vores fordel og ulempe. Men jeg er ret stolt over
at være det første brand, der laver ’traditionel’ herretøj, som er kommet så
langt.”
Hvem er de mest prominente mennesker, du har mødt?
”Stort set alle i deres ekspertpanel er ret prominente, men ærlig talt, så
ved jeg ikke, hvem mange af dem er. Jeg går desværre ikke op i sådan noget. Han
er måske ikke så prominent, men jeg fik en god snak med Adrian Joffe, som er
CEO hos Dover Street Market (international tøjbutik, der blandt andet ligger i London,
New York, Singapore, red.), som vi allerede har et tæt samarbejde med. At snakke
med deres CEO, som var meget imponeret over vores kollektion og tilgang, det
var fedt.”