I Møllegade på Nørrebro ligger vinbaren Pompette. Ved siden
af ligger fried chicken-baren Poulette, og et stenkast derfra, i en
baggård på Fælledvej, ligger heldagskantinen Villette.
De fire sidste bogstaver er ikke det eneste, der forener de
tre steder. Det gør Martin Ho og Jesper Emil Norrie også. Sammen ejer og driver
de minikonglomeratet ’Ette’, som man vist godt kan tillade sig at kalde en lille,
kæmpe succes.
Det hele startede med Pompette i 2018, og selvom vinbaren
nærmest fra dag et var overrendt, nåede populariteten af deres steder alligevel
nye luftlag, da produktionsholdet bag tv-serien ’The Bear’ i 2024 valgte at hellige
en scene til kyllingesandwichen fra Poulette.
Annonse
Og når ja, så var Dua Lipa også lige forbi i sommer, hvor
hun gav dem historiens største shout out.
Men hvordan er det at gå fra at være en lokal
publikumsfavorit til pludselig at være en turistattraktion? Det har vi spurgt de
to selvudnævnt introverte og notorisk mediesky ejere om.
Martin og Jesper, hvad er
hemmeligheden bag jeres sandwich?
Martin: ”Vi har jo brugt utrolig lang tid på at lave den. Vi
gik og testede den hjemme i Jespers køkken i seks uger, indtil vi følte, vi
havde nailet den. Det kiksede svar er selvfølgelig kærlighed, men det er
faktisk en del af det, for det handler jo om at bruge de allerbedste produkter.
Vi bruger glade høns fra Kokkedal og verdens bedste mayonnaise: Kewpie.”
Jesper: ”Og så er der selvfølgelig vores spicy krydderimix.
Men den opskrift, tror jeg, vi holder for os selv lidt endnu.”
Udadtil ligner det, at I har et særligt
sammenhold i jeres virksomheder. Hvad gør I for at være en attraktiv
arbejdsplads?
Annonse
Martin: ”Vi prøver at skabe et miljø,
hvor der er plads til passion, nørderi og udvikling. For os handler det ikke kun om at drive
steder – det handler om at skabe et fællesskab, hvor folk føler, at de får noget med sig
videre. Vi giver plads til, at vores ansatte kan tage ejerskab og bidrage
aktivt til, hvordan vi udvikler os.”
Jesper: ”Og så elsker vi virkelig vores erhverv. Der er
jo ret mange mennesker, der kigger på restaurationsbranchen som et sted, man
måske ’ender’, fordi noget andet ikke lykkedes, men det er ikke sådan, vi ser
på det. Vi tager det virkelig alvorligt og vil gerne have, at folk skaber en
langsigtet karriere hos os. Og derfor betyder det selvfølgelig også rigtig
meget, at vi har et bæredygtigt arbejdsmiljø, hvor folk trives.”
Hvordan mødte I hinanden?
Martin: ”Det gjorde vi i sommeren 2012, hvor vores veje kort krydsede
hinanden på en restaurant i København. Men det var først, da jeg senere flyttede til Paris, og arbejdede på, nu lukkede, Roseval, at vores venskab for alvor begyndte at blomstre. Jesper besøgte mig ofte, og vi fik skabt et tæt bånd."
Jesper: ”Vi havde en naturlig gensidig respekt og en fælles glæde for godt håndværk, kvalitet
og gastronomi. Vores samtaler kredsede om de samme værdier, og det blev
tydeligt, at vi delte en nysgerrighed omkring, hvordan ting kunne gøres
anderledes og måske endda bedre. Den samtale er der fortsat den dag i dag.”
Hvordan er jeres rollefordeling i virksomheden?
Jesper: ”Vores roller i virksomheden er stadig i udvikling
og ændrer sig fra dag til dag. Vi har aldrig haft en fastlåst opdeling af
ansvarsområder, men i stedet en dynamisk tilgang, hvor vi tager de kasketter
på, der giver mest mening i øjeblikket. Det kan lade sig gøre, fordi vi har et fantastisk
dygtigt team, der står med nogle af de ansvarsområder, som vi er knap så gode
til.”
Annonse
Martin: ”Det vigtigste for os er at være fleksible og åbne
for forandring – både i forhold til hinanden og til de udfordringer, vi møder.
At drive steder som vores kræver, at man både kan tænke strategisk og samtidig
være til stede i de små detaljer, der gør en forskel for gæsterne.”
Hvordan opstod idéen til jeres vinbar
Pompette i tidernes morgen?
Martin: ”Vi oplevede en tendens, hvor vinpriserne i
København skød i vejret, uden at kvaliteten fulgte med. Samtidig var det
tydeligt, at de mest spændende vine oftest var forbeholdt de finere
restauranter, hvor man ikke bare kunne komme for et enkelt glas. Hvis man ville
smage de virkelig interessante flasker, skulle man typisk have en reservation,
betale for en hel menu og være villig til at betale fire gange indkøbsprisen,
som var standarden. Da Pompette åbnede, kostede et glas vin af den type, vi
arbejder med, omkring 100 kroner glasset andre steder i København, og vi prissatte
det til 50 kroner.”
Jesper: ”Mange vinbarer begyndte også at udvikle sig til
deciderede restauranter, hvor vinen ikke længere var i centrum. Det virkede,
som om det at drikke god vin var blevet en kompliceret og eksklusiv oplevelse. Med
Pompette ønskede vi at tage et skridt i den modsatte retning og skabe en
vinbar, hvor den gode vin var lettilgængelig, uformel og prismæssigt
overkommelig. I stedet for at spørge ’Hvad kan vi tilføje?’,
vendte vi det på hovedet og spurgte os selv: ’Hvad er der egentlig ikke brug
for?’.”
Hvordan var opstarten?
Martin: ”Overvældende. Fra første dag var der en energi i
rummet, som vi aldrig havde turdet håbe på. Vi kunne se, hvordan et nyt
publikum begyndte at finde vej til vinbaren – unge, studerende, kunstnere –
mennesker, der måske tidligere havde følt, at vinbarer ikke var for dem. Vi gik
ind og rykkede på nogle spilleregler indenfor vin, og der skal da nok have
været nogen, der synes, vi var rigtigt irriterende, men overordnet modtog vi en
helt enorm støtte.”
Hvorfor valgte I at åbne Poulette også?
Jesper: ”Vi taler altid meget om alle mulige sjove idéer, og
vi vidste fra starten, at vi gerne ville åbne et madsted – ikke nødvendigvis en
restaurant, men et sted, der kunne supplere Pompette. På et tidspunkt blev
lokalet ved siden af Pompette ledigt, og vi overtog det, uden helt at vide hvad
vi skulle bruge det til. Da vi satte os ned og begyndte at diskutere det, tog
vi udgangspunkt i det meget simple spørgsmål: Hvad craver vi selv? Og svaret
var klart: spicy fried chicken sandwiches.”
Og hvordan var det så lige, I havnede i
’The Bear’?
Martin: ”En dag fik vi en mail fra et dansk
produktionsselskab, der arbejdede sammen med den amerikanske produktion. De
skrev, at holdet bag serien havde været på Pompette og Poulette og gerne ville
optage hos os. Vi havde ingen idé om, at de havde været forbi, så det var
virkelig en surrealistisk oplevelse.”
Har I nogle skrupler over at blive til sådan
et sted, turisterne flokkes om?
Jesper: ”Det, tror jeg, man skal have. Vi er her jo for at
berige lokalområdet, og travlheden må aldrig overstige det, at vi skal være her
for de lokale. Turister er kirsebær på toppen.”
Martin: ”På Poulette kan vi godt mærke presset, fordi
efterspørgslen er så høj, at vi nogle gange løber hurtigere, end vi burde.
Derfor arbejder vi også på en mere langsigtet løsning, så vi kan blive ved med
at levere det, vi gerne vil, uden at gå på kompromis med kvaliteten.”
En ny Poulette?
Martin: ”Ja. Vi håber meget på, at vi kan åbne en ny
forretning i løbet af sommeren. Vi ved bare ikke helt hvor endnu.”
Fem skarpe til Martin Ho og Jesper Emil Norrie
Den ret, jeg i mit liv har lavet flest gange derhjemme,
er …
Jesper: ”Det må være amatriciana (pastaret med tomat,
guanciale og pecorino, red). Og så flækker jeg en hel burrata ovenpå.”
Martin: ”Nongshim
Shin Ramyun Instant noodles. Jeg kan godt lide at toppe den op med ost,
så den bliver helt cremet. Efter vi åbnede Poulette, har jeg også lavet en off menu dirty version, hvor der kommer mayo, pickles og fried chicken på.”
Den bedste frokost i København får man hos …
Jesper: ”Lumskebugten, 1000 procent.”
Martin: ”Hija de Sanchez. Deres al pastor med en frisk tepache
ved siden af er en winning combo.”
For tiden drikker jeg meget …
Jesper: ”Jeg er fra Næstved, så det må være Hancock Sport-Cola.”
Martin: ”Jeg drikker rigtig meget Sencha-te lige for tiden.
Og ellers verdens bedste danskvand fra Vichy Catalan.”
Jeg køber oftest take-away fra …
Jesper: ”Selfish på Elmegade.”
Martin: ”Jeg er også på Selfish. Man skal altid tage specials
of the day. Kauro, der ejer stedet, er en stjerne.”
Det bedste madcontent, der findes, er …
Jesper: ”Instagramprofilen @Wangdajie2023. Det er tre
kinesiske bedstemødre, der laver kødfulde retter og rapper samtidig.”
Martin: ”@LaoFanGu på YouTube. Jeg laver så meget mad,
der er inspireret fra den kanal. Det er pensionerede, skøre kinesiske kokke,
der laver gammeldags mad, og man behøves ikke nødvendigvis forstå, hvad de
siger.”
Jeg kan godt lide, at alt er up in the open. De sjoveste mennesker er dem, der kan finde ud af at læse en simpel situation. Og det er der bekymrende mange, der ikke kan.