CEO i Netflix: "Tid på Facebook og Youtube er tid væk fra Netflix."

Reed Hastings, der er CEO i Netflix, fortæller om konkurrencen med Facebook og YouTube og om, hvorfor streamingtjenesten ikke viser livesport.

CEO i Netflix: 'Tid på Facebook og Youtube er tid væk fra Netflix.'
Offentliggjort

Hvorfor satser Netflix på lokalt indhold fra Europa?

"Det er både ud fra et kunstnerisk og politisk hensyn. Mange af verdens største historier kommer fra Europa, og vi vil gerne have de bedste historiefortællere, fordi de skaber godt indhold. Men vi vil også gerne ses som et betænksomt firma, der ikke sættes i bås med mange andre store internetfirmaer.

Vil streamingtjenesternes succes blive fjernsynets død?"

"Både og. Selvom det lineære fjernsyn hele tiden flytter sig mod at blive mere on demand, så har det store styrker med sport og nyheder, fordi det er live. Mange spørger, om vi ikke skal begynde at vise sport, men vil vi ikke kunne gøre noget nemmere eller bedre, end lineært tv allerede gør."

Hvordan har folks forhold til videoindhold ændret sig?

"I dag kan man se video, når man vil, og det ville være svært at gå tilbage til dengang, man så et bestemt program klokken otte om aftenen. Man kan sammenligne det med at besøge sine bedsteforældre, som har en fastnettelefon. Det har sin begrænsning."

Hvem er Netflix’ største konkurrent?

"Youtube og Facebook har to milliarder brugere hver, mens vi ’kun’ har 125 millioner. Det er dem, vi kæmper med om folks tid. De bliver konstant bedre, og man kan sige, at tid brugt på Youtube eller Facebook er tid, der ikke blev brugt på Netflix."

LÆS OGSÅ: 11 Netflix-dokumentarer til når solen ikke skinner

LÆS OGSÅ: Se den nye trailer: ’Ozark’ vender tilbage til august på Netflix

LÆS OGSÅ: Will Ferrell skal lave Netflix-film om Melodi Grand Prix