”Man vænner sig aldrig helt til at blive skudt på klos hold”
Når der skal affyres skud på film, er det både dyrt, besværligt og ikke helt ufarligt. Men nu kommer to danskere Hollywood til undsætning med en teknologi, der måske kan revolutionere filmbranchen.
DER ER KUN 20 cm mellem spidsen af geværet og hans næsetip. Han står med armene over kors og stirrer direkte ind i løbet på et maskingevær. Men han er ikke bange.
”Er vi klar til at skyde?”
Skytten over for ham lægger an til at trykke på aftrækkeren. Han fortrækker stadig ikke en mine. Et skarpt smæld lyder, og en kraftig, gul stikflamme fylder hele hans synsfelt. Han lukker øjnene bag de runde briller, der sidder på hans næse. Hans lange brune hår blæser baglæns på grund af lufttrykket fra maskingeværet. Men da lysglimtet er væk, står han stadig. Han er lige blevet skudt i hovedet, men ikke engang brilleglasset har taget den mindste skade.
Daniel Karpantschofs ansigt flækker i et stort smil. Han kigger på gerningsmanden. Det er Søren Haraldsted, hans ven og partner. Sammen har de lige demonstreret en opfindelse, som måske kan revolutionere filmindustrien. Vi befinder os hos Wonderland Productions i den københavnske forstad Skovlunde, et stort rekvisitlager i en grå industribygning. På hylderne står alt fra udstoppede dyr til møbler og sågar et dragefly, som anvendes til store danske tv- og filmproduktioner. Daniel Karpantschof og Søren Haraldsted kender ejerne og har fået lov til at låne lokalerne i dagens anledning. Naboen er blevet advaret på forhånd, for det er ikke alle steder, de to mænd kan vise deres opfindelse frem uden at sprede skræk – og i værste fald få myndighederne på nakken.