Jonas Risvig: 'Det nytter ikke noget, at gamle, hvide mænd i jakkesæt sidder og laver serier om, hvad de tror, unge går op i'

Jonas Risvig: "Det nytter ikke noget, at gamle, hvide mænd i jakkesæt sidder og laver serier om, hvad de tror, unge går op i"

Jonas Risvig et af de største talenter i Danmark inden for fiktion til unge. Her fortæller instruktøren om at være autodidakt i filmbranchen, om hvad de unge vil have og om drømmen om at lave den næste ’Zappa’.

Offentliggjort

Jonas Risvig: "Det nytter ikke noget, at gamle, hvide mænd i jakkesæt sidder og laver serier om, hvad de tror, unge går op i"

Hvis man i 2020 har færdedes i kredse med unge under den myndige alder, ved man med stor sandsynlighed godt, hvem Jonas Risvig er. Hvis ikke, ja, så er hans navn nok et ubeskrevet blad for de fleste. Alligevel kan Risvig betegnes som en af de mest populære instruktører herhjemme lige nu.

De seneste år har Jonas Risvig blandt andet stået bag dokumentaren ’Da Danmark blev Suspekt’ i 2015 og den prisvindende kortfilm ’Ingen forsvinder, men alle siger farvel’ i 2019. Han har også sat sin signatur på adskillige musikvideoer med artister som Pusha T og Christopher. Men først i år har den 26-årige instruktør skiftet retning for at lave noget, han rent faktisk har lyst til.

”Siden gymnasiet er jeg nok flygtet fra det, som jeg er endt med at lave, fordi jeg troede, jeg skulle bidrage med noget andet. Jeg troede, jeg skulle lave seje hiphop-videoer og store, fede reklamefilm, men hver gang jeg har fået lov til det, har jeg haft en tom følelse af, at det ikke var det, jeg skulle. Det var først, da corona ramte, og alt, hvad jeg havde planlagt, blev aflyst, at jeg kunne mærke, at jeg skulle lave noget, som folk kunne relatere til.”

Ud af det opstod serien ’Centrum’ som aktivt inddrager unge i, hvordan handlingen skal udspille sig. YouTube-serien er blevet kaldt den danske udgave af successerien ’Skam’ og har gået sin sejrsgang på nettet, efter første afsnit havde premiere i april 2020 – et afsnit, der i skrivende stund har 267.000 visninger.

Hvorfor tror du, at ’Centrum’ har ramt direkte ned i en ellers notorisk svær målgruppe?

”Jeg troede egentlig ikke, at unge gad dansk indhold, men da vi lavede første afsnit om to piger, der sidder på en kantsten og snakker om kroppen i 11 minutter uden pause, labbede de det bare i sig. Det har sendt mig på en mission, fordi vi skal have vendt udviklingen, så fremtidens unge ikke tænder for DR, og så er der bare lort. Vi skal tage de unge alvorligt. Det nytter ikke noget, at gamle, hvide mænd i jakkesæt sidder og laver serier om, hvad de tror, unge går op i. Tal med dem i stedet for, og lav et univers, som de kan genkende sig selv i.”

Jonas Risvig

Født i 1993. Autodidakt filminstruktør og fotograf. Vandt i 2016 en Zulu Award for ’Bedste originale tv-program’ og i 2019 publikumsprisen ved Ekko Shortlist Awards for kortfilmen ’Ingen forsvinder, men alle siger farvel’. Bor i København med sin kæreste.

Se alle Jonas’ fremragende corona-interviews på @jonasrisvig

Er der andre udfordringer?

”Der er i hvert fald brug for nogle seriøse refleksioner over, hvordan vi strukturelt arbejder med indhold til unge. Før jeg lavede ’Centrum’, skulle jeg caste til en DR-serie, hvor jeg fik en seddel med 200 unge mennesker, som jeg kunne vælge imellem. De var alle sammen hvide og fra velfungerende hjem på Østerbro. Der var ikke en, der havde jysk dialekt og ingen med en anden hudfarve, religion eller køn. Som instruktør er jeg en del af den nye bølge, der skal til at diktere, at det skal være et aktivt valg. Vi skal have mere diversitet på skærmen. Det burde være en selvfølge, at pigen fra Brøndby Strand har lige så gode forudsætninger for at blive skuespiller som pigen fra Østerbro. Men det er det bare ikke. Når man begynder at få succes med det, man laver, følger der også forpligtelser med.”

Så som en del af den nye bølge i filmbranchen skal du være med til at skabe en kulturændring?

”Ja, og den kulturændring handler ikke kun om diversitet. På vores produktioner bliver vi nødt til aktivt at tale om, at unge ikke skal føle sig udsat for sexchikane. Hver gang en forælder sætter sit barn af på mit set, tænker jeg, at vedkommende skal mærke, det er trygt at efterlade sin 15-årige datter her. Det, at jeg overhovedet skal have den tanke, bliver jeg pissesur over, fordi der gennem generationer i filmbranchen er nogen, der har ødelagt det for os andre.”

Den bedste og værste ungdomsfiktion ifølge Jonas Risvig

’Replay’ (DR)

”Fordummende, uoriginalt og uaktuelt. De unge spiller momentvist virkelig fedt. Men det føles som om, det er lavet af voksne, der syntes, at noget var grineren. Så skulle man egentlig hellere bare lade være.”

’Doggystyle’, sæson 2 (DR) 

”Første sæson var virkelig lovende, og jeg elskede skuespillerne, mens anden sæson føltes som en fuckfinger til seerne, som bare havde fået påklistret nogle temaer, der var politisk korrekte. Et afsnit skulle handle om køn, et andet skulle handle om menstruationsblod og et tredje om ligestilling. Det var synd for universet.” 

’Niende’ (DR) 

”Jeg synes egentlig, at den er virkelig fed, men jeg sidder stadig tilbage med en følelse af, at det er den 10. ungdomsserie, der foregår i København. Ja, det er fint at se unge på Nørrebro have det fedt, men vi har set det 100 gange, og jeg savner sådan at se resten af Danmark.” 

’Natten til lørdag’ (DR)

”Den var meget vellykket. Den tog sit emne alvorligt og gik planken ud. Jeg synes dog, det er ærgerligt, at den ikke var længere. Jeg håber, de laver mere.” 

’Akavet’ (DR) 

”Det her er noget af det bedste, DR Ultra har lavet. Det er i øjenhøjde med de unge og fungerer bare virkelig godt.”

Hvad er fremtiden for ungdomsfiktion?

”Vi skal i gang med at lave noget indhold uden filter og respektere, at de unge skal have sandheden på bordet. Vi skal ikke pakke dem ind længere, for de er alligevel ved at overhale os. Når man taler med unge i dag, så ved de godt, at der er en lunte, der brænder rimelig hurtigt i samfundet for tiden.”

Og hvordan ser fremtiden ud for dig selv? Er der én ting frem for alt andet, som du drømmer om at lave i din karriere?

”Jeg vil gerne lave en moderne ’Zappa’. Når mine forældre ikke helt kunne forstå mig, følte jeg mig set af den film. Det vilde er jo, at de også følte sig set af ’Zappa’, da de var unge. Jeg kunne godt tænke mig at give min fremtidige datter sådan en film, når hun en dag bliver 13 år gammel og synes, at det er lidt svært en finde nogle voksne, der fatter hende.”

Se traileren til Jonas Risvigs nye ungdomsserie GRÆNSER. Første afsnit af serien har premiere 1. januar kl. 19:30 her. De efterfølgende afsnit sendes hver søndag kl. 20:00.

Class of 2021

Det er ufatteligt svært at spå, især om fremtiden, men vi gør forsøget. Euroman åbner døren til 2021 og udvælger en perlerække af morgendagens stjerner. Fælles for dem er, at de ikke tager nutiden for gode varer, men konstant insisterer på at skubbe grænserne og gøre tingene anderledes. Nogle er på kanten af de store gennembrud, andre har allerede sat rekorder. Nogle ændrer den gamle verden radikalt, andre skaber en helt ny. Fælles for dem er, at deres tid er nu.

Læs flere artikler om den nye generation af stjerneskud i vores januarnummer og på euroman.dk