New Balance beviser igen, at ingen når dem til sokkeholderne

I hvert fald, når det kommer til samarbejder, som de denne gang har valgt at lave med britiske Palace.

New Balance beviser igen, at ingen når dem til sokkeholderne
Offentliggjort

Indrømmet: Der er gået inflation i antallet af de såkaldte collabs, når det kommer til gummisko. Siden kulturen omkring collabs begyndte at spire i starten af sidste årti, har der været en eksponentiel stigning i antallet, og mætningspunktet er for længst nået. Nu gør man det bare for at gøre det. Der skiftes en farve ud her og der, men værdien i skoen handler mest af alt om de to navne, der er forbundet af et ’x’.

Nike har været frontløbere og har ved gud lavet mange gode ting gennem årene, mens Adidas dedikerede en hel underlinje og en stor del af deres identitet til et langvarigt samarbejde med Ye West under navnet Yeezy. Men imens, at Nike og Adidas har haft travlt med at lave højt profilerede samarbejder, har et tredje brand i det stille møvet sig ind på førerpositionen, når det kommer til at lave de bedste samarbejder – hvis du spørger os, forstås. Det brand hedder New Balance.

Ved at have fokus på lidt mere, skal vi sige, originale navne – eksempelvis Casablanca, Todd Snyder, Stone Island, Salehe Bembury, Junya Watanabe, Aimé Leon Dore, JJJJound, Commes des Garçons, Action Bronson, Auralee – har det amerikanske skomærke fra Boston, Massachusetts skabt en brand-identitet, der sender et signal om, at de ikke går på kompromis med deres æstetik.

Nogle af samarbejdspartnerne har de fanget i opløbet, mens andre har været manifestationssamarbejder. Og det er vel også, hvad man kan kalde deres nyeste samarbejde. Her har de valgt at lægge deres sko i hænderne på det britiske skateboard-brand Palace, der siden etableringen i 2009 har været med til at redefinere britisk streetwear-tøj, og som desuden også er ekstremt glade for collabs, hvilket de har bevist ved at lave tøj med Umbro, Elton John, Juventus, Evisu, Stella Artois, Gucci og vitterligt mange flere.

nbpalace.jpg

Skoen, det handler om denne gang, er New Balances 991-model, en af mærkets mest velkendte, som Palace har iklædt to forskellige farvekombinationer. Hvor den første er mere domineret af tidens jordtoner med lidt lilla indblandet, er den anden mere en ode til 90’erne.

Nu må snart den notorisk New Balance-hadende Peter Falktoft også overgive sig.

Skoene bliver sat til salg på fredag den 12. maj på palaceskateboards.com.