Man går igennem mange faser som barn. For mit vedkommende handlede én af dem om at være frikvarterets konge af fodbold.
I haven øvede jeg mig på jubelscener og driblinger, og så drømte jeg om at kunne iføre mig et par grusstøvler fra Adidas i modellen F50 – en i øvrigt ikonisk fodboldstøvle, skal jeg lige indskyde. Spørg bare Alessandro Del Piero, Djibril Cissé eller Johan Elmander.
Der var noget underligt æstetisk dragende ved den sølvfarvede pløs, der dækkede hele vristen, mens hælen var farvet i sort. Og sådan har jeg det egentlig stadigvæk med den.
Annonse
Efter lang tids plagen forbarmede min far og mor sig, og selvom der kun var ét par tilbage i den lokale Intersport i Lyngby Storcenter, og at de var minimum et halvt nummer for små, kunne jeg næste dag møde op i 4.B med næsen i sky og et par Adidas F50 på fødderne. Lykken var for en kort stund gjort.
I bagklogskabens lys kan jeg godt se, at de langt fra var kønne, når de blev kombineret med et par jeans. Jeg fik da heller ikke lavet mange flere mål i skolegården, hvis man sammenlignede med min tid i et par Kawasaki, og efter et par måneder røg de på skohylden i bryggerset sammen med resten af familiens ubrugelige fodtøj.
Men jeg kan i det mindste lune mig ved tanken om at have været en ubevidst trendsætter, for noget tyder på, at 00’ernes fodboldstøvleæstetik er begyndt at bide sig fast i modebilledet.
Fodbold og mode har i mange år været sammenstrikket i både finere og større masker. Men de seneste år har kærlighedsforholdet virkelig taget fart: Fodboldens superstjerner bliver kampagnemodeller for de mest luksuriøse modehuse, vintage fodboldtrøjer er blevet et fashion statement, og brands som Gucci, Palace, Supreme og Y-3 har kastet sig hovedkulds over fodboldens visuelle side.
Adidas Sambas enorme popularitet var det første rigtige vink med en vognstang om, at fodboldæstetikken nu også gjorde sit indtog på skodelen af vores beklædning. Noget, der måske også har inspireret Hummel til at relancere deres fodboldskomodel VM78 CPH i forbindelse med deres 100-års jubilæum i år.
Men retromodellerne med gum soles ser også ud til at få selskab på hylderne af gummisko med en mere rendyrket fodboldstøvleæstetik.
Annonse
Den første af sin slags kom i 2020, hvor altid edgy Balenciaga lancerede en gummisko med knopper og pløs med elastik, der giver minder om en gammel Diadora-støvle. De fulgte den kort efter op med deres ’Zen’-model, der dog er uden knopper. Sikke en skam.
Marts sidste år tog det parisiske brand Botter så steppet op, da de sendte deres modeller ned ad catwalken, ikke iført sneakers inspireret af fodboldstøvler, men reelle fodboldstøvler, Adidas’ Predator-model, der var blevet placeret oven på et par derbysko.
Og til modeugen i Paris i starten af indeværende år løftede Acne Studios blandt andet sløret for et par sneakers, der med sine asymmetriske snørebånd og firkantet pløs har meget stærke referencer til Nike Air Zoom Total ll-modellen. En anden ikonisk fodboldstøvle fra starten af ’00’erne. Spørg bare Francesco Totti, Luis Figo eller Thomas ’El Ogro’ Gravesen.
Ligeledes har undergrundsmærket Otto 958, som den højt feterede designer Kiko Kostadinov er den ene halvdel af, et par fodboldsneakers i støbeskeen, der ligeledes kører med stor pløs og padded paneler på.
Empirien er slående. Så mangler vi bare, at arbejdspladser landet over anlægger cementbaner med stålmål og indfører frikvarterer.