Det falder ikke just en ind, at 2020 har været noget af et bilår. Men det har det faktisk. Over 60 spritnye bilmodeller har ramt markedet, siden vi sprang ind i et år, der skulle blive husket for alt andet end diverse biludgivelser.
Alligevel har vi bedt vores motorredaktør, Christian Grau, om at se tilbage på bilåret, der gik, for at svinge pisken over de mange nye biler, der så dagens lys i 2020.
Årets overskrift: Elbiler
Annonse
”Når jeg kigger på det her år, så har det stået i de elektriske bilers tegn. Det er ikke noget, jeg har tilstræbt, men sådan er det bare endt med at være, og det siger rigtig meget om året og udviklingen mod det meget større udvalg af elbiler, der indtil for nyligt var forsvindende lille. De sidste par måneder har 20 procent af de biler, vi har solgt i Danmark, været genopladelige biler - herunder hybridbiler.”
”Porsche Taycan er Porsches første elbil og er et godt bevis på, at elbiler sagtens kan appellere til bilentusiaster. Den illustrerer, at der kan være køreglæde, intensitet og road feel i en elbil, hvor det før i tiden mere har været som at køre i en kummerfryser. Taycan sætter nogle nye standarder på mange parametre – også de mere subtile, som jeg kigger efter. Det er en enormt god elbil, for den har lang rækkevidde, og den lader hurtigt, og så får man får meget Porsche for pengene. Hvis du ikke kan leve med denne her, så kan du ikke leve med en elbil.”
”Mazda MX-30 er på en eller anden måde enormt charmerende og modig, men ender alligevel med at være et stort selvmål, fordi den har så kort rækkevidde (200 km) samtidig med, at den lader utrolig langsomt. De to ting er en rigtig dårlig kombination. Desuden har jeg heller ikke set en bil udnytte sin egen plads så dårligt, som den gør.
Annonse
Modsat næsten alle andre elbiler er MX-30 langsom, så det er heller ikke et plus. Mazda har også valgt at lægge en fake motorlyd ind, og jeg kan godt se, at det giver et eller andet, men det ender med at være dumt, og man bliver træt af den. Så alt i alt er det en dum bil, men den er også svær ikke at holde af.”
Årets teknologiske gennembrud: Hybridbiler
”Hybridbilerne er virkelig slået igennem de seneste år, og det har nok noget at gøre med de afgiftsrabatter, der har været på denne her type af biler. Men det har helt sikkert også noget at gøre med selve teknologien, der bygger på to motorer: én eldrevet motor og én brændstofdrevet motor. Typisk kan du køre omkring 50 km på ren el, så hvis man bor i en forstad og arbejder i København, kan man klare sin daglige kørsel uden at bruge benzinmotoren. Men hvis du skal i sommerhus eller på tur gennem landet, så skal man ikke begynde at tænke på, hvor langt man kan køre, før man skal stoppe for at lade bilen op igen. Her bruger man bare brændstofmotoren, og så fungerer det som en normal benzinbil.
Mange af de grønne biler, der bliver solgt, er de her plug-in, og jeg vil sige, at det er en god indgang til elbilen. Ford Kuga er et godt eksempel på en vellavet hybridbil, og den har også været en af de bedst sælgende inden for det segment.”
”Hvem skulle have troet, at det var Honda, der endte med at lave årets mest gadesmarte og charmerende bybil? Ikke mig. Det er en bil, der virkelig tager en med storm, og man bliver simpelthen så glad, når man kører i den, for den kører rigtig godt med dens baghjulstræk og det lave tyngdepunkt. Den har de samme svagheder i forhold til opladning og rækkevidde, som vi også så hos Mazda MX-30, men modsat den, så er Honda E tænkt som en bybil, og derfor kan den bedre tillade sig det.”
Årets bedste til prisen: Peugeot e-208
”Det er elbilversionen af den altid højtsælgende Peugeot 208. Den koster 240.000 kr. med de nuværende afgifter, men den kan meget af det samme som Volkswagen ID.3, som kom på markedet i år. Den har en rækkevidde på 340 km, lader ved 100 kW, hvilket er hurtigt, og så synes jeg, at det er en smart bil. ID.3 gør et kæmpe nummer ud af det faktum, at det er en elbil, og det afstår e-208 fuldstændig fra, så den er væsentligt mere uprætentiøs. Den bonner ud på alle de rigtige parametre.”
”Det er en ærefrygtindgydende bil, for der er ikke så mange tilbage, og så er den vanvittigt indrettet. Bremsen sidder til højre, speederen sidder i midten, og så er koblingen til venstre. Man sidder altså i en meget dyr og sjælen bil med dårlige bremser og et anderledes pedalsystem. Jeg var da lidt bange for, at reflekserne ville tage over, hvis det kom til det. Den har kun omkring 80 hestekræfter, men den føles alligevel vanvittig, for den står virkelig i kontrast til i dag, hvor alle biler kører meget autonomt. Derudover er det suverænt den ældste bil, jeg har kørt i.”
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.