Det er manges drøm: at have tusindvis af mennesker, der følger med i, hvad man går og laver. Ikke alene kan det styrke selvfølelsen, det kan også være en god forretning.
For har du en af Instagrams mere fulgte profiler, er firmaerne villige til at betale dyrt for at blive nævnt og set i dit feed. Sådan er marketingvirkeligheden i 2017. Folk, der har et produkt at sælge, er konstant på udkig efter ægte mennesker, der har opbygget en følgerskare i kraft af deres spændende, fotogene liv og sympatiske personlighed, såkaldte influencers.
For ægte popularitet kan ikke købes for penge. Eller kan den?
Annonse
LÆS OGSÅ: Til fødselsdagsfest hos Remee: champagne og følgere i stride strømme
Marketingbureauet Mediakix, der blandt andet er manager for en del influencers, satte sig for at undersøge, hvad der skulle til for at konstruere en falsk influencerprofil med tusinder af følgere. Det vil sige, de lavede faktisk to: en mode- og livsstilsprofil med navnet Calibeachgirl310, der blev kreeret i løbet af en dag med hjælp fra en professionel fotomodel, og en rejseprofil kaldet wanderinggirl, der udelukkende bestod af gratis billedbureaumateriale. Det skriver Highsnobiety.
Så gjaldt det om at skaffe de to fabrikerede profiler nogle følgere. Og eftersom målet var at undersøge, hvor hurtigt, det kunne gå, besluttede firmaet at betale sig vej frem. Man må faktisk ikke købe følgere for Instagram, så firmaet begyndte med at begrænse sig til 1000 om dagen for at undgå at tiltrække sig unødig opmærksomhed fra Instagrams overvågningsafdeling.
Men efterhånden blev de mere dristige og konstaterede, at det kunne lade sig gøre at købe helt op til 15.000 følgere på en gang uden at vække nogens mistanke. Og til en pris på mellem 20 og 50 kroner per 1000 følgere lyder det jo ovenud fordelagtigt.
Snart var begge profiler over 10.000 følgere, der siges at være skæringspunktet for, at man kan begynde at kigge sig om efter betaling, hvis man vil være influencer.
Det næste var at få nogle af disse ikke eksisterende følgere til at interagere med opslagene. Og det var heller ingen sag, idet Mediakix for en pris på 75 øre kunne købe en kommentar, typisk noget generisk såsom ”Nice” eller ”Good Job”. Og 1000 likes kunne erhverves for et sted mellem 25 og 60 kroner.
Annonse
Derefter gik de to falske profiler på jobsøgning, og det lykkedes dem begge at lande kontrakter, blandt andet med et badedragtfirma og en alkoholproducent.
Undersøgelsen konkluderer, at det kan lade sig gøre at blive en influencer i løbet af et døgn for under 2000 kroner. Det kan lyde som en smart forretningside, men det har ikke været undersøgelsens mål at inspirere.
“Falske Instagram-profiler er et problem for branchen,” skriver Mediakix.
“Instagrammere med helt eller delvist falske følgere og/eller falske interaktioner udgør en svindelform, der bliver mere og mere almindelig, og som muligvis suger på den anden side af 60 millioner kroner ud af branchen.”
For os andre, der ikke har penge på spil, er moralen måske bare, at man ikke skal tro på alt, hvad man ser.