Frihed på batteri: Derfor skal du overveje en elcykel

Elcykler vinder indpas verden over. Også herhjemme går det stærkt. For nogen er det et spørgsmål om tid, for andre en økonomisk overvejelse. Men den sande værdi, ja, den ligger i friheden.

Frihed på batteri: Derfor skal du overveje en elcykel
Offentliggjort

Det hører sig overhovedet ikke længere til sjældenhederne, at man – halvforsinket, kæmpende, prustende, svedende, bandende langt væk op ad dén satans bakke på vej til arbejdspladsen – bliver passeret af en elcykel-fræsende person i dobbelt så høj fart og med svedfri pande.

I 2019 vurderede Vejdirektoratet, at der fandtes cirka 376.000 elcyklister i Danmark, og at tallet herfra kun ville stige. Har man sin daglige færd på de danske cykelstier, vil tallet på ingen måde virke det mindste chokerende: Elcyklerne er over det hele – og i hele landet.

Af de cirka 376.000 tegner de ældre (60+) sig ikke overraskende for hovedparten med 44 procent, mens de 36-59-årige ikke er langt efter med 40 procent. De resterende 16 procent udgøres af aldersgruppen 18-35.

Typemæssigt har Vejdirektoratet i deres undersøgelse peget på tre slags elcyklister: Der er den effektivt tænkende køber, for hvem fart og tid er det vigtigste. Der er den praktiske, for hvem muligheden for at have to børn og dagligvarer med ombord vægter højt. Og så er der den bevidste forbruger, for hvem økonomi og klimaaftryk og den slags er den største del af overvejelserne. Med andre ord er det elcyklende folk en mangfoldig skare.

En del af udviklingen står den danske designer Anders Hermansen for. Han er vel nok mest kendt for sit fremtrædende samarbejde med Bang & Olufsen, der strækker sig over årtier, men sidste år lancerede Hermansen sit første produkt i eget navn: En elcykel ved navn ’Bike One’, der tilmed indbragte ham den internationale designpris Red Dot Award.

Anders Hermansen har altid elsket at cykle. Og at tegne cykler. Og han lurede, at skulle han sætte sit præg på cyklismen, måtte det være den eldrevne slags.

”Elcyklen vil komme til at blive ved med at udbrede sig i hele verden og være en vigtig del af den grønne omstilling,” siger Hermansen og peger på, at den rigtigt mange steder har potentiale til at blive et helt centralt transportmiddel. Simpelthen fordi metroerne flere steder er fyldte og vejene ligeså.

På den måde er elcyklen altså både en praktisk løsning i en trafikeret hverdag og et betydningsfuldt instrument i klimakampen.

Men vigtigst af det hele er noget helt tredje: Friheden. I undersøgelsen fra Vejdirektoratet står det sådan her formuleret: ’Frihed er det ord, der går igen, og som bedst forklarer værdien ved at have elcykel.’

Samme pointer deler Anders Hermansen. Elcyklen åbner så at sige nye veje.

”En elcykel giver dig en masse frihed til at køre en anden vej. At køre en pænere vej – måske langs floden eller igennem skoven,” siger han.