Diskoen er tilbage: ”Nu har hipsterbands med langt skæg ude midt i skoven været stort. Og hvad er den største fuckfinger til det? En stramtsiddende lyserød dragt og danserytmer.”
Efter en del år, hvor dansk og international musik har været præget af vinylvenlig indie, er tingene igen ved at flytte sig. Denne gang ud på dansegulvet. For flere parametre peger nemlig på, at vi kommer til at høre mere musik, der skuer tilbage til 70’ernes disko.
Diskofester i storbyerne trækker folk til og flere musikhits fra store artister i USA er stærkt diskoorienterede.
En af dem, der allerede står ude på det kulørte gulv er 23-årige Aske Hansen, eller Royal Feet Factory, som han optræder som. Han er diskomusiker i højhælede sko og palietter, men indtil for få år siden var han en del af det københavnske indie-miljø:
Annonse
”Før jeg var til disko, skulle vi altid sidde ved et bord og drikke øl, når jeg var i byen med mine venner. Nu gør jeg i byen for at danse, og det er der en masse andre, der også gør,” fortæller RFF.
”Jeg elsker den lallede forelskelsesfølelse, den gode melodi og de sexede beats, der bare river dig på dansegulvet. Der er en del, der kommer til vores koncerter, selvom de ikke kender os, men som er der, fordi det er diskoaften. Det at danse er blevet cool.”
Hos charttopperne i det store udland er den nye lyd også til at høre. Tænk fx på The Weeknds ’Can’t Feel My Face’, Maroon 5’s ’Sugar’, Bruno Mars’ ’Uptown Funk’ eller Justin Timberlakes ‘Can’t Stop the Feeling’, der alle trækker kraftigt på diskoreferencer. Daft Punk havde ovenikøbet disco-ikonet Nile Rogers fra 70’er-bandet Chic med på deres to hits ’Get Lucky’ og ’Loose Yourself to Dance’.
”Jeg var en del af en gruppe indie-hippier, der hørte Hendrix og Ginger Ninja. En dag fandt jeg ud af, at det dér disko, det var faktisk rigtigt fedt. Alle mine hippievenner syntes godt nok det var noget lort. Jeg kunne høre, at diskomusikere havde en meget umiddelbar tilgang til at lave musik, som jeg godt kunne lide. Hvis det virker, hvorfor så ikke gøre det?” siger Royal Feet Factory.
”Man har som musiker tit en tendens til at blive hurtigere træt af et nummer, end den normale lytter ville blive. Så kommer man nemt til at overkomplicere musik. Begge dele har sin berettigelse, men den musik, jeg gerne vil lave, skal tale til folk, der ikke kun er musikere. Jeg vil lige så gerne ramme Julie på 14 som Mogens, der er underviser på Musikvidenskab på KU. Succeskriteriet er, at folk ikke kan sidde stille.”
Bandet er på vej op. Den københavnske diskomusiker og hans backingband begyndte for små tre år siden at arrangere diskofester i København med sig selv som hovednavn, der blev så populære, at de nu spiller i hele landet.
Annonse
Også DJ’s som Oscar Bandersen og festkollektiver som Footwork og Le Funk har taget diskoen op igen, for koncertgængere vil ikke længere stå stille og nikke anerkendende til musikken. Nu vil de ud og danse.
Producer og radiovært på P3, Henrik Milling, kan heller ikke undgå at høre tendensen i tidens toner, og har desuden en forklaring på, hvorfor palietterne er ved at komme tilbage:
”Når jeg leder efter ny musik til mit radioprogram, falder jeg tit over disko og synthesizers i det store udland. Du skal huske, at en bølge afføder en modbølge. Nu har der været nogle år, hvor hipsterbands med melodica (blæserinstrument med tangenter, red.) og langt skæg ude midt i skoven har været stort. Hvad er den største fuckfinger til det? En stramtsiddende lyserød dragt og diskorytmer.”
Disko blev oprindeligt populært i 70’erne, kort efter, at hippiernes store ikoner faldt fra: Beatles gik i opløsning i 1970, Jimi Hendrix og Janis Joplin døde samme år, og året efter døde også The Doors-forsangeren Jim Morrison.
Tiden var klar til noget nyt, noget mere poleret og dansabelt, og forløsningen blev disko, hvor grupper som Donna Summer, KC and the Sunshine Band og Bee Gees dominerede. Også ikonerne Michael Jackson og Prince har deres rødder i disko, og var med til at redefinere maskulinitet, en tradition, RRF også har taget til sig, og selvom mange, når de møder ham første gang, tror han er til mønd, er han 100% heteroseksuel.
”Disko er sexet, fordi det på én gang er feminint og maskulint. Der var en gang nogle typer, der råbte et eller andet efter mig ud af vinduet på en gammel bil, fordi jeg gik i højhælede sko. Der tænkte jeg bare, at det kan godt være, de kunne tæve mig, men på dansegulvet er det mig, der er cool,” siger RFF.
2016 har været et godt år for dansk disko og Royal Feet Factory især. Bandet spillede på årets Pride Parade og opnåede over sommeren at deres nummer ’Give You Time’ var blandt de mest spillede på P4.
Annonse
På lørdag holder han release for den nye single ’Dismissed’ med dertilhørende diskofest på Rust.
”Korpigerne i bandet optræder i glitter-sølvtoppe for at signalere disko. Nu er mange af pigerne i publikum begyndt at komme i det samme tøj som korpigerne. Jeg synes, det er fedt, når folk dresser op til at gå i byen. I gymnasiet tog vi i byen lige efter skole i vores hverdagstøj. Nu skal tingene se godt ud.”
”Jeg elsker at se nogen gå ind på clubben og se totalt tjekkede ud. Når man ved, de har stået derhjemme foran spejlet og sagt til sig selv ’hold kæft hvor er ham eller hende inde i spejlet lækker.’ Ligesom i ‘Saturday Night Fever.”