True Detective

Fem grunde til at vi elsker 'True Detective'

True Detective
Offentliggjort

Vi nåede knap nok at kigge os omkring efter en ny tv-serie, før HBO meldte sig på banen med 'True Detective'. Scenen er sat i de dybe sydstater i USA, hvor Matthew McConaughey og Woody Harrelson kæmper med at opklare en seriemorders bestialske gerninger. Det er dystert, involverende og stærkt afhængighedsskabende. Hvis du endnu ikke er fanget, har vi fundet fem gode grunde til at elske 'True Detective'.

1. Matthew McConaughey

Fra at have spillet flødebolle i en række letfordøjelige romantiske komedier er Matthew McConaughey endelig på rette spor. På det seneste har han imponeret os i 'Mud' og slået sig selv på brystkassen som forrygende megaloman i 'The Wolf of Wall Street.' Og i 'True Detective' spiller han den mystiske efterforsker Rustin Cohle, der både rummer indre dæmoner og sans for at jage kriminelle side om side med Woody Harrelson.

2. Seriemord

Om man vil det eller ej: Fremragende tv-serier kræver ubehagelige karakterer. Seriemorderes psykologi vil altid stå som en af de væsentlige motorer i ethvert godt plot. Og seriemorderen, der bliver jagtet i 'True Detective', lader ikke til at mangle psykopatiske egenskaber. Og ligesom i andre store tv-serier som for eksempel 'Twin Peaks' er det en mordgåde som det centrale plot, der driver hele historien og karakterudviklingen i gang.

3. Alexandra Daddario


4. De dobbelte mysterier

'True Detective' bliver drevet frem af Woody Harrelson og Matthew McConaughey. Og blandingen mellem fortællingen fra 1995 og interviewet i nutiden er en modig vekselvirkning, der lader seeren kæmpe for at forbinde egenskaberne i de yngre og ældre karakterer. Hvorfor skifter serien mellem de to fortælletider, spørger vi os selv? Og på den måde forsøger serien at løse mysteriet om mordene, mens seeren forsøger at løse mysteriet om de to hovedpersoner.

5. Sydstaterne

I amerikansk litteratur og film har sydstaterne altid været forbundet med gotiske elementer i genren southern gothic. Forfattere som William Faulkner og Truman Capote skrev sig ind i en dyster og bestialsk æstetik, hvor urdriften er døden og en flirt med det hinsides. I cinematografien lægger sumpe, forladte huse og mørke kirker kulisse til et modløst og fortvivlet samfund. Og stemningen er skildret til UG i 'True Detective', hvor der er meget langt mellem lyspunkterne og hvor mareridtet venter lige om hjørnet.

TWITTER følg os på twitter