Kristoffer Juhl fra Tekla Fabrics: Sådan bygger du en millionforretning

Kristoffer Juhl er Managing Director i tekstilvirksomheden Tekla Fabrics, der primært producerer håndklæder og sengetøj. Tekla blev stiftet i 2017 og har på relativt kort tid skabt en international forretningssucces takket være erfarne investorer, sublim branding og nyt liv i et marked, der var gået helt i stå.

Kristoffer Juhl fra Tekla Fabrics: Sådan bygger du en millionforretning
Offentliggjort

Charlie Hedin havde startet Tekla, og jeg hjalp ham fra sidelinjen i et halvt års tid, før jeg gik ind i firmaet. Jeg havde været i tech i en del år og savnede at have med et fysisk produkt at gøre. Charlie havde erfaring fra Acne Studios med global branding, hans søster Niki havde erfaring med wholesale, mens jeg var mere interesseret i at lave direct to consumer. Vi mødtes et sted midt imellem.

Det var helt bootstrapped i starten, og vi skød på alt. Sengeexperten og hvad de ellers hedder. Man er nødt til at have tilsagn fra den første kunde for at kunne gå videre til den næste. Vi var meget heldige, for konkurrencen om at sælge den næste Oxfordskjorte var blevet for stram, så mange modeforhandlere begyndte at kigge mod nye kategorier. Vores sortiment passede rigtig godt, for varerne skal ikke på udsalg, og indkøberne kan købe meget langsigtet ind. Samtidig var det naturligt for os med en meget stærk visuel storytelling: Enkle produkter til hjemmet, der prismæssigt lå godt. Vi var en ny energi i et marked, de klassiske modebutikker alligevel skulle satse på før eller siden.

Ret tidligt fik vi investorer ind. En håndfuld havde prikket os på skulderen og sagt, at vi skulle råbe højt, hvis vi fik brug for penge. Derfor besluttede vi at lave en ’friends and family’-runde for at få lidt penge ind og skubbe væksten hurtigere i gang. På det tidspunkt investerede de stort set ikke i andet end idéen og et hold, der ville ofre alt, hvad de kunne, for at det skulle lykkes.

Potentielle investorer siger ja, til de siger nej. De kan være nok så interesserede, men de vil gerne se commitment fra andre investorer, før de selv bider til. Vi ville meget gerne have Mikael Schiller (bestyrelsesformand og medejer, Acne Studios, red.) med, ligesom Nicolaj og Ditte Reffstrup fra Ganni var attraktive for os. Dem snakkede vi med i lang tid, og det var meget frem og tilbage. Da det endelig begyndte at blive konkret, var vi så heldige, at Niclas Corneliusson, en banker fra Stockholm og en af Charlies venner, skrev en check. Derefter ville alle gerne være med. Så var det kun et spørgsmål om betingelser og beløb.