Modeugen i London, der lyder under det officielle navn London Collections:MEN, har indtil for et par år siden lidt under for få relevante designere. Det ærkebritiske Burberry Prorsum viste deres kollektioner i Milano. De unge designere gjorde ikke væsen af sig og London formåede ikke at placere sig på det modeverdenskort, byen egentlig var forpligtet til.
Sådan er det ikke længere. De seneste år har London formået at revitalisere modeugen, så den igen er interessant at rette stilkompasset mod. Burberry Prorsum er blevet hentet hjem (og chefdesigner Christopher Bailey er skarpere end nogensinde) og et nyt kuld af nyere designer har for alvor syet sig vej gennem en britisk herremode, der er mere og andet end skrædderi fra Savile Row og punk fra Vivienne Westwood.
Vi har taget et kig på de bedste kollektioner fra London Collections:MEN:
Annonse
Agi & Sam efterår/vinter 2014
Det bliver et monokromt efterår, hvis det står til den engelske designduo Agi & Sam, der præsenterede deres AW14-kollektion under London Collections Men. De to designere, der i december blev hædret med en British Fashion Award for ”Best Emerging Menswear Designers”, præsenterede nemlig en kollektion i udelukkende sort og hvid med enkelte afbræk af grå og blå og et par farverige print. Den monokrome farveskala kom til udtryk i alskens tern og striber, og var især var vellykket på overtøjet. Jakkerne og frakkerne havde et boxy fit og var sat sammen med stumpede bukser og skjortebluser med høj hals, hvilket skabte en dynamisk lag-på-lag-effekt. Endelig tilførte nylon og fartstriber på blazerne et sporty touch til kollektionen.
Richard James efterår/vinter 2014
Richard James er kendt for at levere kollektioner, der er klassisk Saville Row, men på FW14 tog designeren mærket videre med inspiration hentet fra 50’ernes Teddy Boys og deres Rock’n’Roll-stil. Kollektionen bød således på en blanding af klassiske skræddersyede ensfarvede og ternede jakkesæt i uld og tweed, spicet up med teddyernes hang til velourreverser, brokadeveste og et kig til anklerne. Farveskalaen gik fra blå, grøn, beige og blå til sart lyserød, bordeaux-velour og et lyseblåt jakkesæt til de modige. Og i ægte Teddy Boy-stil tilsat smalle slips, silketørklæder, bootlace ties og ikke mindst det ikoniske tilbageslikkede hår.
Alexander McQueen efterår/vinter 2014
Den engelske designer Sarah Burton er ikke bange for at skabe dramaer på catwalken for Alexander McQueen, hvis FW14-kollektion bød på punkreferencer i overflod. Denne sæson var kollektionen dog mere monokrom og mindre pyntet end normalt. Farveskalaen var reduceret til sort, grå og hvid med afbræk af enkelte gulddetaljer og et lyserødt ternet jakkesæt med kilt. Kollektionen bød på dobbeltradede militærfrakker, jakkesæt med skarpe silhuetter samt tern og grafisk print både på jakkesæt og strik. Flere af modellerne var iklædt en kilt, der skabte den lag-på-lag-effekt, som modehuset efterhånden er kendt for, og højhalsede sorte strik, læderfrakker og detaljer i form af lynlåse medvirkede til at skabe et dystert look. Alle modellerne var iklædt tunge sorte læderstøvler og hårpynt bestående af kragefjer satte prikken over i’et for en kollektion, der i den grad hører hjemme i (et meget velklædt) mørkets rige.
Annonse
E.Tautz efterår/vinter 2014
E.Tautz med designeren Patrick Grant ved roret præsenterede på FW14 et moderne take på det klassiske Savile Row-mærke. Kollektionen startede sobert ud med klassik tailoring i uld og tweed i nedtonede nuancer, men ikke mange modeller nåede at betræde catwalken, før silhuetten blev oversize og printet grafisk. Derfra eskalerede det med 70’er inspirerede nuancer i brændt orange, blå, brun og rød, skinnende materialer, brokade og printede silketørkæder med frynser. En udvikling der klædte det klassiske modehus.
Casely-Hayford efterår/vinter 2014
Det var det unge mærke Casely-Hayfords debut på catwalken denne sæson, et mærke der har eksisteret siden 2009. Kollektionen der blev præsenteret på FW14 var et mash-up af flere forskellige stilarter, et eklektisk miks der fandt inspiration i alle afkroge af tidens trends. Klassisk tailoring mødte punk, sort/hvide grafiske styles mødte grunge-looket via ternede skjorter og strik a la Cobain. Et sporty look blev tilført via sweatpants og bomberjakker, og et genkendende nik til 70’erne blev tilført via oversize flipper på skjorterne og blomsterprintede trøjer i orange, brun, blå og rød. Måske ikke en så fremadskuende kollektion, men et fint stillbillede af modens nuværende tilstand.
Margaret Howell efterår/vinter 2014
Designeren Margaret Howell har snart været aktiv på den britiske modescene i fire årtier. Med et par år på bagen har den britiske designer formået at finde en formular, der virker gang på gang. Få FW14 havde Margaret Howell skabt en no fuss-kollektion, med en let boxet silhuette holdt i neutrale farver, med enkelte afstik af koboltblå. Der var klassiske peacoats og duffle coats, som efterhånden er hendes varemærke, lækker strik, tern og diskrete striber, og jakkesæt med et afslappet fit. Og som mærket er kendt for; et møde mellem by og land, der manifesterede sig i en landlig hat og bondeskjorte kontra en sporty rygsæk. Som sagt, en opskrift, der bare fungerer.