Ohøj: Derfor er det altid på mode at ligne en sømand

Peacoat, striber, sømandsstrik – og din hvide T-shirt. Det hele stammer fra søens mænd, fortæller modeforsker Maria Mackinney-Valentin, der har kurateret en ny udstilling på Museet for Søfart om den 100 år lange romance mellem havet og moden.

Ohøj: Derfor er det altid på mode at ligne en sømand
Offentliggjort

Hvorfor har I valgt at lave en udstilling om sømandsmode?

”Moden har været forelsket i sømandstøj- og kultur i over 100 år. Det bunder især i, at sømandens stil er klassisk, cool og ikke mindst sexet. Jeg mener: ’Hvem kan ikke lide en mand i uniform?’ Med ’Oceanista’ vil vi gerne hylde den kærlighedshistorie i et brag af en international udstilling, der samtidig har køn, bæredygtighed og moden som kunst højt på agendaen.”

Hvad kan man opleve på ’Oceanista’?

”Udstillingen er delt op i to afdelinger, hvor den ene går tæt på sømandens garderobe med blandt andet strik, striber og matroskraver, mens den anden tager fat i havet som inspiration med blandt andet en Craig Green ’redningsbåd’ for Moncler og en kjole af over 1.000 håndpustede glasbobler af Iris van Herpen (hollandsk haute couture-designer, red.). Udover at fejre mode som et kunstnerisk udtryk og sømandsmode som langtidsholdbar, går udstillingen også bag om mange af de gode historier, der ligger i forholdet mellem mode og søfart. Det er for eksempel myten om, at de 21 blå striber i den franske flådes berømte trøje – elsket af ikoner som Kurt Cobain og Pablo Picasso – efter sigende skulle symbolisere Napoleons sejre.”

Hvad er din egen favoritgenstand på udstillingen?

”Et af mine yndlingstemaer på udstillingen handler om tatoveringer. Her viser vi en kjole af Maison Margiela, der fejrer det gode håndværk, så man får helt tårer i øjnene. Den har selskab af et stykke ægte, tatoveret sømandshud i sprit. Tatoveringer er interessante i modesammenhænge, fordi de i princippet er evige og på den måde er med til at udfordre modens rastløshed i jagten på det nye. Jeg er også ret pjattet med den fabelagtige hat af den irske hattemager Philip Treacy formet som et spøgelsesskib. Hatten er inspireret af den vilde hårmode i Frankrig efter et stort søslag mod englænderne i 1778.”

Hvordan har søfarten og sømændene påvirket moden gennem tiden?

”Søfarten har leveret et fantastisk visuelt arkiv til moden, som designere hele tiden kan vende tilbage til. Det drejer sig blandt andet om uniformer, busseronnen, peacoat, striber, sømandsstrik og ikke mindst T-shirten, der jo oprindeligt var en undertrøje i flåden.”

Hvorfor tror du, at så mange store designere har ladet sig inspirere af det maritime?

”Udover at byde på en række langtidsholdbare klassikere har det maritime noget af det, moden elsker, nemlig eventyr, drama og forførelse. Om det er vilde togter over verdenshavene eller de frække sømænd, der går i havn, har det maritime en fascinationskraft, som moden aldrig bliver træt af.”

Hvilke designere dyrker sømandsmoden mest i dag?

”Chanel og Jean Paul Gaultier har altid været særligt glade for det maritime. Men designere som Thom Browne, J. W. Anderson og Balmain er også godt med. Herhjemme er Mads Nørgaard kendt for sin forkærlighed for sømandsreferencer særligt i strik. Men vi har også nogle af de helt unge med på udstillingen; Laura Dalgaard har strikket en sømandstrøje på speed. Celine Marie Viet Kirkemo har upcyclet uniformer fra Søværnet. Og Jeppe Juel har skabt en uhyggelig fortolkning i reb og sømandsknob af forestillingen om den forliste sømand.”

Hvordan ser man sømandsmoden i den danske mands garderobe?

”Især i storbyer er der er en udbredt type, der ligner en sømand, men som har det bedre på asfalt end på søen. Han går gerne i sømandsstrik, blåstribet trøje, en peacoat og en beanie. Sømandsmoden passer fint til den danske mand, der generelt har en forkærlighed for det funktionelle.”

Maria Mackinney-Valentin er Ph.D. og lektor på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og gæstekurator på udstillingen ’Oceanista – Havet & moden gennem 100 år’ , som kan opleves på Museet for Søfart i Helsingør.