Forvent ingen bekvemmeligheder når den russiske sneræv ruller ud i snelandskabet. Bilen bygges endnu, men leveres stort set uden moderne bekvemmeligheder, så køreoplevelsen minder mere om niveauet, dengang Niva så dagens lys i 1977. Ikke desto mindre er den blevet et ikon på grund af dens rå charme – og terrænegenskaberne er klar til en vinter i sibirisk stil.
Den terrængående er på vej i en helt ny udgave, men den mest rå af dem er den gamle original med Giugiaros legendariske kassedesign. Den er svær at finde i Danmark, men i hjemlandet er det vinbøndernes foretrukne transportmiddel. Desværre er vejsalt og italiensk rustbeskyttelse anno forrige årtusinde ikke et match made in heaven men stil, det har den.
De originale
Alle firehjulstrækkeres moder og derfor per definition cool. Desværre også umagelig og dybest set forhistorisk med køreegenskaber, der sender tankerne i retning af en indisk minibus. Til gengæld er den uovervindelig i mudder og sne, men mindre kan måske også gøre det.
Land Cruiser er blevet must for fyrreårige entreprenører med polsk arbejdskraft i ordrebogen, men før der gik luksus i den var det god stil. Den såkaldte FJ40-serie, der kørte fra 60'erne og helt ind i 80'erne er på vores korte liste over japanske bil-klassikere og i høj kurs, hvis du kan finde et pænt eksemplar.
ur-SUV'erne
SUV'erne tabte klimakampen og er out. Deres forfædre er endnu mindre grønne, men ikke desto mindre bedre vinterstil. I hvert fald den originale, kantede Range Rover med den vellydende V8'er. På en morgen hvor snedriverne ikke lader sig forcere i en moderigtig mini, vil din nabo sende dig misundelige blikke.
Den er mildest talt eksotisk i Danmark, og den er stor og politisk ukorrekt, men i krigen mod kong vinter gælder alle kneb. Forestil dig hvordan kæresten ser beundrende til inde fra kabinens varme, mens du skovler en snefri sti op til hoveddøren i den skihytte i har lejet. Chreokee FJ er så meget pænere i det billede end en Opel Corsa på snekæder.
Fortsætter på næste side...
Til familien
VOLVO XC70 (billede ovenfor)
Vi er ikke vilde med SUV'er, og hvad skal du med al den frihøjde. Deres lavbenede slægtninge i afdelingen for terrængående stationcars er derimod cool og en rustik måde at pimpe en ellers forudsigelig familiebil op på. Læg hertil Volvo-navnet, der passer så fint til den skandinaviske vinter og du har et sikkert kort til de pletvis isglatte vinterveje.
Vi kommer nok ikke udenom et vis sammenfald med Volvo'en, men hvor XC70 gerne må være forrige model fra før baglygterne gik amok, så skal Audien være så ny som muligt. Her har du en bil der kan det hele: Familie, vinter, komfort og præstation. Du får svært ved at finde en stærkere allrounder.
De sexede
Kompakt SUV i knivskarpt design. Vi er som nævnt ikke pjattede med firehjulstræk, men den her har ramt os. Med et andet mærke på kølerhjelmen, kunne man betvivle dens duelighed i terrænet, men Land Rover-navnet garanterer for, at end ikke den hårdeste vinter stopper bilen. Undgå blot varianten med forhjulstræk – der er få ting, du har mindre lyst til end at køre fast i en Land Rover.
Den er pjattet og den vil ende som forhindring, hvis du tager den med til 4x4-træf, men som alle andre MINI'er gør den dig glad. Og firehjulstrækket rækker rigeligt til at få dig gennem vinterens vejrlig. Vælg en Cooper D eller S og du har en sjov bil, uanset om det er vådt eller tørt.
Jeg bliver måske lidt irriteret på mig selv over, at det stadig er så svært for mig at få Mette frem. Det er nok mest, når jeg er på skærmen. Jeg oplever ikke, det er så svært, når jeg er ude at møde folk.