Brødrenes i Aarhus har skabt deres eget burgereventyr. Nu vil de gøre dansk grillmad attraktivt igen
Theis og Magnus Thesbjerg har aldrig haft en tæt relation som søskende, men det har deres danske burgerkoncept Brødrenes Original lavet om på. De er på halvandet år gået fra at drive en lille foodtruck til at administrere en fast madbod og 12 ansatte. Vi har talt med dem om, hvordan det er at arbejde sammen som brødre, hvad ansvaret for deres ansatte betyder, og hvorfor dansk grillmad er så godt.
På madtorvet i Hveensgade i Aarhus Ø hænger en tyk duft af friture i luften. Den kommer fra en lille hvid madbod, hvor to brødre dagligt servicerer aarhusianerne med klassiske ribbensandwich og deres egen nyfortolkning af frikadellesandwichen.
Burgerkonceptet Brødrenenes er med flotte salgstal og en nytænkning af dansk-grillmad buldret frem siden deres åbning sidste sommer. Halvandet år senere har foodtrucken, som de startede virksomheden med, kørt land og rige rundt, og konceptet er blevet udvidet med en fast madbod.
Idéen til madkonceptet opstod i sommeren 2020, hvor brødreparret Theis og Magnus Thesbjerg var på vej hjem til Danmark fra Norge, efter at have besøgt deres forældre, som på daværende tidspunkt havde bosat sig i det norske. De to unge mænd havde taget to sandwiches med for at stille sulten på den lange færgetur.
Mens de spiste sig igennem deres medbragt frokost, undrede de sig over, hvorfor det på daværende tidspunkt ikke var muligt at få kvalitetsbevidst traditionel dansk mad to-go i Aarhus. Det besluttede de sig for, at de ville lave om på.