Christian Tafdrup i ny kontroversiel komedie: "Det er en hamrende ukorrekt film"
I komediedramaet ’En frygtelig kvinde’, der er inspireret af egne og andre mænds erfaringer, undersøger Christian Tafdrup, hvorfor selv de mest sjove og vitale mænd kan blive omdannet til blege, havremælksdrikkende versioner af sig selv. Her sætter instruktøren parforholdets magtkamp på spidsen i fem fase
Manden blotter sig for hurtigt, da han møder en kvinde, han virkelig falder for. Lover hende en jordomrejse. Eller værre endnu: aflyser sin egen langfart til Sydamerika, for at de kan være sammen.
Annonse
”Man er nødt til at spille spillet i begyndelsen. Der er ingen, der bryder sig om at få et ’jeg elsker dig’ på en af de første dates. Det gør magtfordelingen skæv. Det er ikke kun mænd, der kan finde på at gå all in i startfasen, men jeg tror, kvinder har nemmere ved at håndtere en mand, der er for sød, uden at få knopper af ham end omvendt.”
2. Hun flytter ind
Af en eller anden grund har kvinden lige pludselig ikke noget sted at bo. Hun står klar til at rykke ind hos manden med sine få ejendele. Selvfølgelig, siger han, han er jo vild med hende og har lyst til at være sammen med hende hele tiden. Gradvist og næppe synligt sniger der sig små planter og søde designertandkrus ind, derefter bliver møbler flyttet, når manden kigger væk, og pludselig er der ikke plads til mandens guitar og cd-samling.
”For mange mænd er det eksotisk, når en kvinde sætter skik på drengehyblen med sans for indretning, farver og detaljer. Men det kan være svært at holde fast i sig selv, når forhandlingerne om, hvad der må være der, begynder. Problemet er, at hun ofte har ret. Hun har jo ret i, at du ikke spiller på guitaren mere, men du kan hurtigt ende i et hjem, der ikke er dit længere, hvis ikke du tager kampene.”
Foto: Morten Lundrup
3. Hun møblerer om på ham
Annonse
Manden har ofret guitaren, men nu vil kvinden også have ham til at skære ned på den tid, han bruger med sine venner og sin familie. Jævnbyrdigheden skrider. Manden forsøger en protest. Han vil beholde sin yndlingsplakat. Han vil se sin mor, selv om hun ikke bryder sig om hende. Kvinden bliver fornærmet og taler ikke til ham. Til sidst kommer han hen til hende og forsøger at genskabe den gode stemning: ”Er du okay, skat?”
”Mænd, der synes, deres kærester er unfair, åndssvage eller kedsommelige, vænner sig hurtigt til at blive fjerne i blikket og sige ”ja, ja, skat,” mens kvinderne nok skal fortælle os det, hvis de synes, vi er ved at blive uinteressante. De er meget bedre til at melde ud, hvordan de har det.”
4. Han forsvinder
Manden ringer med forsigtig stemme hjem for at fortælle, at han skal spise en burger med et par venner. Kvinden siger, de havde en aftale om at spise kålruller. Minder ham om, at han skal passe på med gluten. Han ender med at spise hjemme med hende. En dag spørger manden, om han ikke må få et blowjob. Det afviser hun, fordi det er kvindeundertrykkende. Sexlivet tørrer ind.
”Mange mænd er en skygge af sig selv derhjemme for at opretholde den gode stemning. Og de går til vennerne, når de skal have afløb for frustrationerne. Derhjemme oplever de, at de ikke længere kan sætte to ord sammen, når de skal snakke om følelser, fordi hun lynhurtigt kan feje en af banen, bang-bang.
Selv har jeg det måske med at falde for dominerende kvinder, men jeg har flere gange oplevet, at de var eksperter i at fange mig i situationer, jeg ikke kunne vinde.
De kunne altid manipulere, så jeg tabte magtkampen. Jeg tænkte, der måtte være noget galt med mig eller den type, jeg er. Men så har jeg bare kunnet se, at der er rigtig mange mænd, der er samme type. Velopdragne, høflige og tilforladelige mænd, der ikke er utro og gerne vil gøre det bedste.
Annonse
Det kan kvinder udnytte, og det fik jeg lyst til at lave en hamrende ukorrekt film om, der ser på problemet fra mandens side. Jeg har kæmpet rigtig meget for filmens titel. Folk må selv debattere, om det er manden, der er en vatpik, eller om kvinden fra naturen har en ondskabsfuld side.”
5. Hun udlever hans ’uvaner’
Nu er det hende, der bryder fælles aftaler, ikke sætter sin tallerken i opvaskemaskinen og hele tiden er ude med sine veninder. En dag fortæller hun ham, at hun ikke tænder på usikre mænd. Det ender grimt. Med en mand – og et forhold – der eksploderer. Eller med en destrueret mand.
”Når kvinden har fået lavet den mand, hun gerne ville have, keder hun sig tit. Jeg havde en ekskæreste, der sagde, at jeg gjorde noget med skuldrene. Når vi sad på en restaurant, kunne hun finde på at sige: ’Nu gør du det igen.’ Efterhånden var jeg nervøs, hver gang jeg ringede på hendes dør: ’Vil hun påpege, at jeg er nervøs i dag?’ Hvis jeg prøvede at invitere hende ud eller gøre noget andet mandigt, kunne hun lugte usikkerheden på lang afstand. Det endte med et break-up.”