Wæstetisk publicisme: Derfor skal du se 'The French Dispatch'
Glem alt om ’Dune’ og ’No Time to Die’. Efterårets sande filmperle kommer fra æstetikkens mester Wes Anderson.
Foto: Searchlight Pictures/PR Ingen Wes Anderson-film uden Bill Murray. Han spiller naturligvis også med i 'The French Dispatch'.
Indrømmet med det samme: Wes Andersons nye film ’The French Dispatch’ handler om livet på en redaktion og appellerer af samme grund direkte til Euromans bankende, publicistiske hjerte.
Ifølge kultinstruktøren selv er filmen et kærlighedsbrev til journalistikken. Plottet handler om det fiktive, amerikanske ugemagasin ’The French Dispatch’ (som tydeligt er inspireret af The New Yorker), der har sin redaktion i den fiktive franske by Ennui-sur-Blasé et sted nede i det 20. århundrede.
Selve filmen er bygget op omkring en af magasinudgivelsernes indhold, hvor fire af artiklerne udfoldes som små enkeltstående historier: en rejseguide, en politisk reportage, en kunstfortælling og en madhistorie.
Wes Andersons elegante humor skinner igennem i replikkerne, og hver en scene er nøjagtig så gennemført, som man efterhånden forventer det. Æstetisk er filmen en fryd for øjet, fyldt med hans symmetriske, detaljerige og smukke billeder. Anderson serverer et væld af raffinerede filmgreb, og selv rulleteksterne bliver et kunstværk i sig selv.
Filmen er naturligvis også et glædeligt gensyn med Andersons favoritskuespillere: Bill Murray (der spiller magasinets chefredaktør), Tilda Swinton, Edward Norton, Owen Wilson (som i øvrigt er Andersons gamle universitetskammerat), Adrien Brody og mange flere.
Det nyeste og nok mest bemærkelsesværdige stjerneskud i flokken er Timothée Chalamet, der spiller leder af en frihedsbevægelse i den politiske reportage, og med den præstation er det ganske givet, at Chalamet har skrevet sig selv ind som fast inventar i Andersons fremtidige film.
’The French Dispatch’ har været udskudt på grund af pandemien, men nu kommer Wes Andersons 10. spillefilm endelig ud i biograferne. Glæd dig til 103 minutter i hans stærkt underholdende og sædvanligt finurlige univers.
’The French Dispatch’ har premiere 21. oktober.
Tre andre Wes Anderson-film, du skal se
’The Grand Budapest Hotel’ (2014)
I et univers af pastelfarver checker Anderson os ind på det legendariske ’The Grand Budapest Hotel’, der ligger i det fiktive, østeuropæiske land Zubrowka. Her styrer den forfængelige concierge Monsieur Gustave H. (spillet af Ralph Fiennes) slagets gang i en historie spundet ind i mysterier, mordgåder, flugt og forfølgelser, der som altid er omfavnet af Andersons levende humor og æstetik.
’The Darjeeling Limited’ (2007)
Et år efter deres fars begravelse mødes de tre fremmedgjorte brødre Francis, Peter og Jack (spillet af Owen Wilson, Adrien Brody og Jason Schwartzman) i Indien, hvor de sammen hopper på et tog for at tage en spirituel dannelsesrejse og komme tættere på hinanden. Men deres forskelligheder gør forsoningen svær, og turen kører hurtigt af sporet.
’Isle of Dogs’ (2018)
Er der noget, Wes Anderson er god til, så er det at lege med forskellige filmiske greb. I ’Isle of Dogs’ har han kastet sig over stop-motion-teknikkerne til en science-fiktion-komedie om en flok hunde i fremtidens Japan, der er blevet forvist til en skralde-ø, og om drengen Atari, der vil redde sin hund fra den uhyggelige ø.
Se, hvad vi ellers skriver om: Film