Bryan Conway er godt skolet. Før han satte sig i stolen som kreativ direktør i Tiger of Sweden, arbejdede han som designer under Christopher Bailey i Burberry og senere under Jonathan Anderson i JW Anderson.
Conway arbejder intensivt på at gøre dansk-ejede Tiger of Sweden relevant og moderne, og til den opgave har han allieret sig med den stilfulde brite Ben Cobb – redaktør, journalist og allround kreativ.
Snittet, I anlægger i jeres formelle tøj, varierer fra andre mærker rundt omkring. For Ben Cobb-kollektionen virker snittet meget 70’er-inspireret, men med andre dele af hovedkollektionen ser du ud til at have en mere afslappet tilgang til formelt tøj. Hvad er, ifølge dig og Tiger of Sweden, tidens snit?
”Først og fremmest skal Tiger of Sweden ikke være kendt for ét snit. Man skal gerne kunne gå ind i vores butik og blive overrasket. Når det er sagt, så har vi introduceret nogle nye pasformer, som vi er ret begejstrede for.
Det er klart, at vi med Ben Cobb-kollektionen går til ekstremerne, hvilket jeg er stor fan af, men ser du mere generelt på vores kollektioner, så er vi begyndt at lave en del skarpe, strukturerede jakker, som vi sætter sammen med løsere og bredere bukser. Du kan kalde det en 90’er-streetversion af Ben Cobb-kollektionen.
For mig går det snit og den æstetik godt i spænd med Tiger of Swedens gamle motto: From the bank to the street, som jeg altid har i baghovedet i min designproces.”
Hvordan går du selv klædt, når det kommer til den mere formelle del af garderoben?
”Det er faktisk lidt af et paradoks, for jeg tænker rigtig meget på, hvordan andre går klædt, og mindre på, hvordan jeg selv går klædt. Men i morgen holder vi en fest i forbindelse med lanceringen af Ben Cobb-kollektionen, så jeg har faktisk været i tænkeboks de sidste par dage.
Jeg kan godt lide at bryde det hele lidt op og sætte det sammen på andre måder, hvilket også var det, der tiltrak mig ved Tiger of Sweden. For mig har de altid stået for den etos. I morgen har jeg planlagt at bære et par flared tuxedo-bukser med et par nye Derby-sko, vi har lavet.
Men i stedet for at parre det med skjorte og jakke, vil jeg tage Liverpools tredjetrøje fra et par sæsoner siden på. Det er en modefest, så man kan gøre, hvad man vil.”
Hvad hvis du skal til et mere formelt arrangement?
”Hvis jeg tager tuxedo på, er det ikke, fordi jeg føler et pres for, at jeg så også skal have butterfly på. Jeg synes, det kan være mindst lige så elegant at bære en tuxedo-skjorte, hvor man bare lader de to øverste knapper stå åbne.
Det er en meget nem og subtil måde at tilføre noget personlighed til et ellers stift outfit. Skal jeg endelig iføre mig noget om halsen, vil jeg any day vælge et sort slips over en butterfly. Også selvom det er imod reglerne.”
Skal man kende reglerne, før man kan bryde dem?
”Ja, det kan der måske godt være noget om. For mit eget vedkommende er jeg nok ret selvsikker, når det kommer til at bryde dem og gøre det på min egen måde, fordi jeg er traditionelt skolet og kender til alle de regler, der nu engang er i den klassiske del af herretøjsverdenen.
Der er nogle, der godt kan lide at blive fortalt, hvordan de skal gå klædt. Men jeg synes ikke, at man skal gå for meget op i reglerne, og det er også det, jeg håber, at folk ser, når de kigger på Tiger of Sweden. Det handler om personlighed.”
Okay, bare lige til sidst: spidsrevers eller sjalskrave?
”Helt klart spidsrevers. Jeg ved ikke hvorfor – måske det bliver lidt for formelt – men jeg har aldrig selv været fan af at gå med sjalskrave. Jeg kan godt lide det til andre, og vi har nogle virkelig flotte jakker med sjalskrave i vores sortiment, men det er ikke lige mig.
Det hænger måske også sammen med, at min gamle chef i Burberry, Christopher Bailey, ikke kunne lide sjalskraver – den holdning smittede nok af på mig, fordi jeg var så ung og formativ dengang.”
Se, hvad vi ellers skriver om: Herremode og Mænd