Du leder efter en hårdfør, men eventyrlig bil? Så læs lige med her

Toyota har endelig opdateret deres Land Cruiser 150 til 250, og de er gået forsigtigt til værks. Selvom bilen er re-designet helt fra bunden, er den baseret på gennemprøvet teknologi. Resultatet skal man ikke kimse ad.

Offentliggjort

LAND CRUISER ER ET MÆRKE, der er næsten lige så kendt som Toyota, og dets omdømme er faktisk endnu bedre, vil de fleste mene. Land Cruiser er nemlig også kendt som en usædvanligt hårdfør bil, der er en af de bedste på markedet, hvis du bevæger dig ud i ekstra svært terræn. 

I Europa sælges der kun én version af bilen i ’Light Duty’-serien. Oprindeligt var den dog tænkt som en cool livsstilsbil og ikke som et offroad-køretøj i modsætning til sine søskende.

Men med tiden er bilen i ’Light Duty’-serien blevet endnu mere robust, og på grund af dens størrelse og emissioner ser Toyota endnu ikke behovet for at lancere den større Land Cruiser 300 på markeredet i vores del af verden. Faktisk findes der også en tredje version af bilen i serien ’Heavy Duty’, men den er primært beregnet til at fungere som arbejdskøretøj.

Vi har prøvekørt Land Cruiser 250 i Atlasbjergene i det nordlige Afrika.

DEN NYE BIL, Toyota Land Cruiser 250, som vi prøver ved en testkørsel, er helt nyudviklet, men den er samtidig i klassisk Toyota-ånd baseret på gennemprøvet teknologi. Det mindsker risikoen for fejl, men det betyder også, at bilen ikke er helt på forkant med teknologien. Den 2,8-liters firecylindrede turbodiesel-motor er fx en videreudvikling fra den tidligere model. 

Designerne og ingeniørerne i Toyota har ønsket at komme den tidligere motors ujævne kraftoverførsel til livs og at opnå en mere lineær motorkarakter. Motoren leverer 205 hestekræfter og 500 Nm og arbejder godt sammen med en ny 8-trins automatgearkasse. 

Til vores spørgsmål om, hvorfor der ikke er nogen plug-in-hybridmulighed af 250’eren på det europæiske marked, svarer chefingeniøren ved testkørslen med et smil: ”Vent og se ...”

Kabinen i Land Cruiser 250 er klassisk og gennemtænkt. Infotainmentskærmen er bevidst sat så lavt som muligt.

DE MEST INDLYSENDE nye tiltag er karrosseriet og interiøret. Toyota har sat sig for at skabe et mere moderne, kantet look – og mere plads i kabinen. Alligevel er akselafstanden uændret siden 80-serien, der så dagens lys første gang i 1989. Toyotas ingeniører siger, at de har fundet ’de gyldne proportioner’, som giver de bedste off road-egenskaber. Og det vil de ikke gå på kompromis med. 

Designet i kabinen er også nyt, men kan næppe siges at være topmoderne. Det er snarere traditionel i sort plast og med klare knapper og betjeningselementer. Forsæderne er der ikke noget at klage over, bortset fra at der ikke er nogen lændestøtte til passageren. 

Infotainmentskærmen er mindre end i de fleste biler i samme prisklasse. Toyota siger selv, at det er skabt således, for at skærmen ikke skal skjule dele af udsynet over motorhjelmen. Udviklingsteamet hos japanerne har bevidst sat spørgsmålstegn ved alle funktioner og kun beholdt de mest nødvendige. Derfor er det fx ikke muligt at klappe bagsædet op fra bagagerummet. 

Enden af 250’eren er lidt kedelig og kan minde om en Jeep Cherokee af ældre dato. Toyota har også prioriteret et stort bagagerum frem for markante og større baglygter.

HVORDAN KØRER DEN nye Land Cruiser 250 så?

Same same, but different’ er nok det enkle svar. 

Styringen er, som man kender det, men heldigvis er den også blevet forbedret. Med de Dunlop-dæk, der var monteret på vores testbil, oplevede vi klart en mere præcis og mindre ’svømmende’ styring end med forrige generation. 

På trods af den stive bagaksel og rammekonstruktion kan vi ikke tillade os at klage over komforten under den krævende testtur fra daggry til solnedgang ved Atlasbjergene, hvor vi kørte over træstammer og sten. Ifølge Toyota selv er rammens torsionsstivhed forbedret med 50 procent og karrosseriets med 30 procent.

Da vi kører på landeveje, føles bilen stabil, og på ujævne bjergveje, der er stenede eller græsklædte, bonner affjedringen kun ud én gang – det sker, da vi rammer et stort hul med 50 km/t. På meget ujævne overflader kan de forreste krængningsstabilisatorer kobles fra, så hjulene kan bevæge sig mere. Det fungerer.

Et frontkamera hjælper os desuden med at manøvrere i vanskeligt terræn, og 250’eren har også en række automatiske systemer til stejle nedkørsler eller endnu mere udfordrende overflader som fx sand eller sne. 

GEARKASSEN I DEN NYE Land Cruiser gør ikke det store væsen af sig, men bidrager til den lineære karakter. Den er også hurtig til at geare ned for at aktivere bremserne.

Tilbage står spørgsmålet, om den er et godt køb? Hvis du ofte kører i vildt terræn, så ja. Men hvis du lige giver det et år, så det formentlig ventetiden værd på den nye hybridversion af bilen, som skulle være endnu mere adræt. 

Alt i alt er Land Cruiser 250 ikke så diskret som sine forgængere. Sagt med andre ord: Hvis det er vigtigt for dig, at din bil skal vække mere opsigt, bør du alternativt overveje Ineos Grenadiers firehjulstrækker, der har et robust Land Rover-look. Den kommer med en benzinturbomotor fra BMW, som i øvrigt er ret meget sjovere at køre end Toyotas dieselmotor. 

Toyota Land Cruiser 250

Motor 4-cyl. turbodiesel

Hestekræfter 205 

Tophastighed 170 km/t.

Acceleration 12,7 sek. fra 0-100 km/t. 

Rækkevidde (WLTP) 10,1 l/100 km.

Pris fra 1.479.900 kr.

Karakter 4/6